Flere opgaver kommer i udbud

18. august 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Private virksomheder byder i stigende grad på kommunale opgaver. Mest på det tekniske område, men velfærdsopgaver udsættes også for mere konkurrence.

Kurven har en klar tendens til stigning: Andelen af kommunale opgaver, der udsættes for konkurrence fra private aktører, er steget fra 22,6 procent i 2007 til 26,4 procent i 2014. Det skriver KL’ nyhedsbrev Momentum, der i en kortlægning viser, at to tredjedele af kommunerne konkurrenceudsætter mere end 25 procent af opgaverne.

Ifølge Ole Helby Petersen, lektor på Roskilde Universitet, har praktisk talt alle kommuner erfaringer med udbud af transport, dagrenovation, rengøringsopgaver, vedligeholdelse af veje og andre opgaver på det tekniske område, men også på de mere bløde områder er der en stigning.

- På velfærdsområder som ældrepleje og socialområdet er der dog langt større spredning, i hvor mange kommuner der er i gang, og hvor længe de har været i gang med at udbyde for eksempel drift af plejecentre og ældreboliger, siger Ole Helby Petersen til Momentum.

Velfærdsopgaver er komplekse

Han forventer, at der vil komme flere udbud af kommunale velfærdsopgaver, som langt den største del – 70-80 procent – af de kommunale udgifter er knyttet til, men han gør også opmærksom på, at velfærdsopgaverne er langt mere komplekse end de tekniske. Det gælder både beskrivelsen af opgaverne og måling af kvaliteten af det udførte arbejde.

Gribskov og Favrskov ligger i top, når det handler om at udsætte kommunale opgaver for konkurrence fra private leverandører. I de to kommuner er andelen over 55 procent. I bunden ligger Tønder, Tårnby og Ærø med under 20 procent udbudte opgaver.

HK Kommunal: vær nu varsom

I HK Kommunal har formand Bodil Otto en klar holdning til udlicitering og konkurrenceudsættelse: vær varsom.

- Vi har tidligere set, at det kan være en dårlig forretning at udlicitere centrale opgaver som eksempelvis lønadministration. Så kommunerne skal være varsomme når de går i gang, lyder det fra Bodil Otto, der tilføjer:

- Jeg håber også at politikerne husker på, at kommunerne jo i sidste ende stadig har det endlige ansvar, selvom selve opgaven bliver udliciteret. Den del af regnestykket har vi også set eksempler på bliver glemt, siger hun.

Læs mere i KL's analysenyhedsbrev Momentum

Politik