HK: Regionsaftale går ud over patienter og ansatte

21. august 2015  |  DL  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Regeringen har indgået en aftale med Danske Regioner om økonomien for 2016. Aftalen er urimelig stram og kan ikke undgå at gå ud over patienter og ansatte på hospitalerne. Besparelser og nedskæringer bliver konsekvensen stik imod de borgerlige partiers løfter i valgkampen, vurderer HK Kommunal, der mener, at regeringen løber fra sit politiske ansvar for sundhedsvæsenet.

Den aftale om regionernes økonomi, som regeringen har indgået med Danske Regioner, varsler besparelser og nedskæringer på hospitalerne. Regeringen ønskede ikke at imødekomme Danske Regioners krav om 2 mia. kr. ekstra til dyr medicin og aktivitetsstigninger. Det samlede resultat er, at regionerne har fået ca. 1,5 mia. kroner.

HK Kommunals formand Bodil Otto mener, at Venstre med aftalen har ført danskerne bag lyset i forhold til partiets løfter i valgkampen.

- Jeg er sikker på, at mange danskere har haft en forventning om, at Venstre ville tage ansvaret og sikre et ordentligt sundhedsvæsen. Hvor hospitalerne har personale, som har tid til patienterne. Det må vi så konstatere ikke er tilfældet. Den her aftale lægger op til besparelser og nedskæringer på hospitaler i flere regioner. Jeg vil sige, at regeringen med denne aftale er løbet fra sit politiske ansvar for sundhedsvæsenet, siger Bodil Otto.

Urimelig situation for patienter og personale

De ansatte i regionerne ser ud til at skulle igennem en stor sparemanøvre ovenpå den nyligt indgåede regionsaftale.

HK Kommunals formand henviser til, at flere regioner allerede kort efter aftalens indgåelse har meldt ud, at ser sig nødsaget til omfattende besparelser. Det gælder bl.a. Region Syddanmark, hvor regionsformand Stephanie Lose (V) vurderer, at man vil mangle 200 millioner kroner på næste års budget, og at regionen må ud i en ”omfattende sparerunde”. Også Region Sjælland melder, at mindre omsorg og længere ventetider kan blive konsekvensen for patienterne.

- Det er en fuldstændig urimeligt situation over for patienter og personale. Inden forhandlingerne henvendte HK Kommunal sig sammen med en række andre faglige organisationer til regeringen med et ønske om, at man isolerer udgifterne til medicin fra sygehusenes drift for at sikre, at budgetterne ikke løber løbsk og igen tvinger regionerne til at skulle spare for at finde penge til de stigende medicinpriser. Det ville gavne både patienter og personale, men vi må konstatere, at regeringen ikke har ønsket at tage imod gode råd, siger Bodil Otto.

Situationen for personalet på landets hospitaler er i forvejen meget presset, og der er dagligt historier i medierne om patienter, der oplever utilstrækkelige forløb, dårlig rengøring eller manglende koordinering.

DL: Dybt uansvarligt

Formanden for Danske Lægesekretærer i HK, Soile Friis, kalder det ”dybt uansvarligt”, at der nu igen kommer en periode med store nedskæringer.

- Besparelserne kan ikke undgå at gå ud over patienterne. Personalet på hospitalerne løber i forvejen så stærkt, at de har svært ved at nå alle opgaver. Dagligdagen for mange er, at de må gå hjem med en følelse af, at de ikke nåede det, de gerne ville. At de ikke fik ydet den service, som patienterne med rette burde kunne forvente. Det presser det dygtige personale i en grad, så mange har svært ved at holde til det i længden. Personalet skal have de nødvendige rammer for at løse opgaverne, og det er ikke rimeligt, at personalet kommer i klemme mellem borgernes ret til en god behandling og de stigende udgifter til medicin. Jeg vil sige, at den aftale er en ”ommer”, siger Soile Friis.

Læs mere om selve aftalen på Danske Regioners hjemmeside. (Linket virker ikke pr. 22. juni 2017).

Sundhed og tandklinik HR, økonomi, it og stab

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK