Få hjælp til tandlægeskræk

24. august 2015  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Et nyt firma er begyndt at tilbyde et helt unikt koncept, som ikke bare skal hjælpe patienter med tandlægeskrækken, men som også giver tandklinikkerne en mulighed for at identificere og målrette indsats. En oplagt mulighed for tandklinikassistenter, lyder det fra firmaet, der netop har startet det første samarbejde med en kommunal tandpleje.

Hver 7. person kommer aldrig til tandlægen, folk med tandlægeskræk er ni gange mere tilbøjelig til at aflyse eller udeblive og sidst men ikke mindst tager tandlægeangste cirka 20 procent mere behandlingstid.

Der er nok af grunde til at bekymre sig om tandlægeskræk, ikke mindst fordi man ved, at to ud af tre udvikler skrækken i barndommen.

Firmaet Cope it står bag et nyt koncept, som ikke bare skal hjælpe patienter med tandlægeskrækken, men som også give tandklinikkerne en mulighed for at identificere og målrette indsatsen.

Mentalt røntgenbillede

Konceptet indeholder fx en kliniktablet og en app til download. (Linket virker ikke pr. 22. juni 2017).

Tabletten udleveres til patienten i venteværelset og skal give et mentalt røntgenbillede af den patient, som skal ind, forklarer stifter og produktchef Peter Bering.

- Det er en måde at identificere den type af patienter, som finder besøget ubehageligt, men som ikke nødvendigvis siger det åbent, og som hvis der ikke tages særlige hensyn under besøget, risikerer at udeblive eller aflyse næste gang.

Derfor indtaster patienten oplysninger om graden af angst, og hvis udtalt, så vælger patienten, hvad der især bekymrer, fx om det er bedøvelsen, boret, mistillid, økonomi eller hele forløbet.

Dette billede kan umiddelbart ses på skærmen i selve klinikrummet, sådan at personalet hvilken form en næste patient er i.

Fokus på det der bekymrer

Peter Bering pointerer, at der i denne fase ligger en oplagt opgave for klinikassistenten – nemlig at sørge for, at patienten imødekommes på netop de følsomme punkter, som vedkommende har givet udtryk for.

- Det kan være at tale om betaling eller at sørge for ekstra bedøvelse eller lignende.

Det kan også være at introducere den gratis app, som Cope-it har udviklet i samarbejde med blandt andet kognitionspsykologer.

Her kan patienten arbejde systematisk med sin tandlægeskræk, dels via fakta, dels via oplysende videoer dels via øvelser på app’en med den såkaldte eksponerings terapi.

Samarbejde med første kommunale tandklinik

Øvelserne på app’en kan fx gå ud på at vænne sig til nålen. Først ved bare at se se nålen og derefter ved gentagne gange at se en injektion.

- Forskning viser helt klart, at gentagelser mindsker frygten for bestemte instrumenter, og det udnytter vi i øvelsesterapien, forklarer Peter Bering.

Cope-it har netop indgået sin første samarbejdsaftale med en kommunal tandklinik – nemlig den i Vordingborg.

Mere anonymt på tablet

Overtandlæge Lene Maare forklarer, at de i forvejen i Vordingborg arbejder intensivt med tandlægeangst, og at programmet fra cope it passer rigtig godt ind som redskab i den indsats.

- Vi oplever jo, at børn og unge ofte er bange for at fortælle om deres angst, og derfor bare ligger helt stille og stive og lider. For dem vil det være godt, hvis de sådan mere anonymt og uden at skulle forklare en hel masse, via en tablet kunne meddele og forberede os på deres angst.

I første omgang vil tandplejen i Vordingborg bruge konceptet til unge fra 13-18 år og test om deres skal justeres i programmet så det bedre rammer børn og unge.

- For håbet og planen er at vi også gerne vil tilbyde det til børn fra 2½ år – og deres forældre, lyder det fra Lene Maare.

Sundhed og tandklinik Tandpleje

vind præmier i vores quiz