HTH-medarbejderne gjorde det selv

24. august 2015  |  Midt

Det var ændrede weekendvagter og udvidede åbningstider, der fik medarbejderne hos HTH Køkkenforum Odense til at sætte sig sammen. Deres fælles mål: En overenskomst.

Jan Vikkelsø Sørensen, HTH
Jan Vikkelsø Sørensen
Tillidsrepræsentant, HTH
Nu kan vi ønske dem tillykke, for målet er nået med en overenskomst, der giver både arbejdsgiver og medarbejdere fælles retningslinier.
- Det udslagsgivende var vores weekendvagter, som arbejdsgiveren pillede ved, og at vores åbningstider skulle udvides. Samtidig blev det hele dikteret uden mulighed for indsigelse. Derfor satte vi medarbejdere os sammen og fik en god snak om, at vi ville gøre noget ved det og få noget hjælp, fortæller Jan Vikkelsø Sørensen, der er erhvervskonsulent hos HTH Køkkenforum Odense og i dag tillidsrepræsentant for de fynske erhvervskonsulenter.
- Vi ville organisere os, så vi kunne løse situationen sammen. Derfor forhørte vi os hos HK Midt, hvor en af vores kollegaer var medlem, og hos Business Danmark, der dog ikke kunne hjælpe os, da de ikke kan forhandle overenskomster. Næste skridt var derfor et fyraftensmøde på HK, hvor Bettina og Ole fra HK tog imod os til en snak.

Overenskomst var guleroden

HTH overenskomst HK Midt

Drivkraften bag overenskomsten hos HTH Odense. Fra venstre: Ole Pedersen, organiser i HK Midt. Jan Vikkelsø Sørensen, tillidsrepræsentant hos HTH Odense. Bettina Larsen, faglig konsulent i HK Midt.

- Det var vigtigt for os, at vi på mødet ikke lovede noget i forhold til overenskomst og til at løse situationen. For det krævede i første omgang, at gruppen fra HTH internt var enige og besluttede, at ”…det her vil vi”. Det var der heldigvis bred opbakning til, fortæller Ole Pedersen, der er organiser i HK Handel Midt. Med det nye fællesskab og efterfølgende indmeldelser i HK opfyldt medarbejderne den såkaldte 50 procent-regel, hvor man kan forlange en overenskomst, hvis mindst halvdelen af de ansatte er med i HK Handel, der kan forhandle overenskomst med arbejdsgiverorganisationerne.
- Guleroden for HTH-medarbejderne var netop, at hvis tilpas mange af dem organiserede sig, så kunne vi forhandle en overenskomst på deres vegne. Med en overenskomst kan du samtidig vælge en tillidsrepræsentant, der kan forhandle med ledelsen osv., fortæller Ole. Funktionen som tillidsrepræsentant tilfaldt efter valg blandt kollegerne Jan Vikkelsø Sørensen, der tilføjer:
- Det hele virkede meget reelt på mødet i HK’s kantine, og folk gik derfra med en fornemmelse af, at de ikke var blevet lovet for meget, men at der var blevet sat nogle kortsigtede delmål for det videre forløb.

Hensyn til arbejdspladsen

Det videre forløb, som Jan taler om, var konkrete forhandlinger mellem ledelsen i HTH, Dansk Erhverv og HK, der forhandlede sammen med og på vegne af medarbejderne:
- Vi arbejdede på at få lavet en lokalaftale, hvor der bl.a. blev taget højde for antallet af weekendvagter i forhold til butiksoverenskomsten. Vi rejste samtidig det problem, at kontor- og lageransatte ikke må gå ind og tage vagterne på butiksområdet, fortæller Bettina Larsen, der er faglig konsulent i HK Midt. For Jan og kollegerne var det vigtigt, at der undervejs i forhandlingerne var en vilje til at finde løsninger sammen med arbejdsgiveren:
- Vi valgte for eksempel at gå med til syv årlige weekendvagter, fordi det antal både tog hensyn til os, virksomheden og dermed vores arbejdsplads. Under hele forløbet fra de nye vagtplaner blev præsenteret for os og frem til overenskomsten har vi da nok følt, at vores bevægefrihed og fleksibilitet blev lidt mere begrænset end tidligere, men jeg er sikker på, at vi med overenskomsten kan genfinde noget af den gamle fleksibilitet. Den gode kultur er vi godt på vej tilbage til, konstaterer jan Vikkelsø Sørensen, der samtidig roser ledelsen i HTH for, at overenskomst-kulturen ikke kun blomstrer i Odense. Senest er der forhandlet OK på plads hos HTH Køkkenforum i Aalborg og i Svendborg.

OK-glæde hos HK

For Bettina Larsen og Ole Pedersen er det glædeligt, at medarbejderne i HTH Køkkenforum fik den overenskomst på plads, som de drømte om:
- I HK Handel Midt glæder vi os også over overenskomsterne i HTH Køkkenforum, og over at samarbejdet blomstrer. Det åbner mulighed for, at både erhvervskunder, privatkunder og for den sags skyld også gør det selv-kunder kan handle køkkener i overenskomstdækkede butikker, slutter de samstemmende.

Overenskomst

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK