Der var ikke meget sødt i den chokoladebutik

25. august 2015  |  Sjælland  |

Der var ingen overenskomst i chokoladebutikken, og det udnyttede ejeren, fordi medarbejderne ikke kender værdien af en overenskomst.

Foto af Karin Hansen

Karin Hansen: En medarbejder blev fyret på SMS en lørdag aften kl. 20.30 – 2 dage før hun ville fortælle om sin graviditet.

Der var ingen overenskomst. Men overenskomsten blev fulgt, forsikrede ejeren af chokoladebutikken på Frederiksberg beroligende. Og det kunne hun roligt gøre. Fordi ingen af de 10-15 medarbejdere interesserede sig for overenskomsten.
Men overenskomsten blev ikke fulgt.

Det fandt Karin Hansen hurtigt ud af. Hun har mange års erfaring med fagligt arbejde i Dansk Supermarked, bl.a. som tillidsrepræsentant og medlem af sektorbestyrelsen i HK Handel Sjælland. Dansk Supermarked forlod hun efter 32 års ansættelse, da både arbejdsbetingelser og løn blev forringet væsentligt.

Søde ord

Netværket skaffede hende arbejde i chokoladebutikken. Hun kendte ejeren og blev ansat som bestyrer af butikken på fast månedsløn og fuld tid – troede hun.  Det var den mundtlige aftale.

Ringe forhold

Da kontrakten kom, var det en helt anden snak. På timeløn og variabel arbejdstid. Få timer i lavsæson og mange timer i højsæson omkring påske og jul. Sommeråbent til kl. 20-21 – 7 dage om ugen. Ingen overtidsbetaling. Ingen betaling for forskudt tid. Ingen feriefridage. Ingen søgnehelligdagsbetaling. Pension? Det ved Karin ikke, om kollegaerne fik, men timelønnen var på ca. 120 kr.

Arbejdsgiveren bestemte betingelserne, og det kunne hun roligt gøre. Der var jo ingen overenskomst, men der var heller ikke et godt arbejdsmiljø. Ejeren blev bagtalt, så det gjorde noget, men ingen sagde noget til hende direkte. Undtagen Karin. Afslutningen var uundgåelig. En fyreseddel til Karin.

Købers marked

Hvorfor finder mennesker sig i det?

Det er købers marked. Mange af de ansatte var unge på deltid. De var tilfredse, bare de fik et job. Alligevel ville de jo gerne have goderne, som overenskomsten kunne give dem. Behovet for job og penge var dog større end modet til at tage en konflikt og forsøge at få en overenskomst, vurderer Karin om baggrunden for passiviteten.

Hun kender det jo fra sin egen krop. Hun havde også brug for jobbet og pengene. Argumenterede og protesterede, men blev dog i jobbet.

- Det fortæller, at vi er nødt til at stå sammen. Vi skal støtte hinanden, hvis vi skal forbedre vores forhold. Hvad nytter det, at HK forhandler gode vilkår til medlemmerne, når der er arbejdsgivere, som kører på frihjul og udnytter vores behov for det daglige brød, spørger Karin.

Hun er overbevist om, at en overenskomst kan ændre på forholdene.

- Det giver nemlig nogle klare spilleregler og betingelser på arbejdspladsen. I Dansk Supermarked var der aldrig nogen vaklen i forhold til overenskomsten. Den blev overholdt. At der så var andre forhold, som jeg fandt kritisable og rejste, er en helt anden snak, som ikke har noget med overenskomsten at gøre, understreger hun.

Arbejdsmiljø Overenskomst