Hårde forhandlinger ved forårets massefyring i CSC

26. august 2015  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

Omstillingsproces af arbejdsstyrken kaldte CSC det i medierne, da virksomheden gik i gang med en af de største fyringsrunder i den danske del af virksomheden - og den første som tillidsrepræsentant for Christian Davidsen. Han fortæller her om det forstemmende forår

Omstillingsproces af arbejdsstyrken kaldte CSC det i medierne, da virksomheden gik i gang med en af de største fyringsrunder i den danske del af virksomheden.

- Et par måneder forinden havde vi haft MUS-samtaler. Flere havde fået rigtig gode skudsmål og følte sig rimeligt sikre. Alligevel blev de fyret, siger Christian Davidsen. Foto: Mark Knudsen

Det er ikke første gang, at der er en stor fyringsrunde i CSC. Der var også en i 2012 og 2013. Alligevel kom det som et chok for medarbejderne, da det blev meldt ud, at 500 medarbejdere skulle afskediges. 400 af disse i Danmark svarende til hver tredje ansatte. Kort tid forinden fik tillidsrepræsentanterne en orientering.

– Det virkede som om, at lederne også selv var rystede. For mig var det første gang som tillidsrepræsentant, men de andre havde prøvet det før. De var knivskarpe lige med det samme. Kollegerne kunne også godt mærke, at der var noget i gære, da de blev indkaldt til stormøde. Lige efter tallene var nævnt, blev der helt stille, husker Christian Davidsen.

Det var den 14. april. Sidst i maj skulle der være sat navn på fyresedlerne. Det var den tid, der var til forhandlingerne.

– Der var meget information, vi skulle forholde os til. Vi fik hele tiden nye tal, der ikke altid var sammenlignelige. Så måtte vi spørge ind til tallene. Vi kom med vores input. Men der var meget, der slet ikke var til forhandling. Der var noget, som ganske enkelt var besluttet på forhånd et helt andet sted end ved forhandlingsbordet. Det er vilkårene i en global virksomhed. Det var frustrerende, siger Christian Davidsen.

Tænkte konstant på kollegerne

Det var hans første gang ved forhandlingsbordet under en massefyring, mens de øvrige tillidsrepræsentanter var langt mere erfarne.

– Jeg var glad for, at de øvrige HK-tillidsrepræsentanter, Lene Kjærgaard og Flemming Uldall, var med. Jeg lærte meget af dem og samarbejdet med de øvrige tillidsrepræsentanter fra de andre fagforbund, siger Christian Davidsen.

Et par måneder forinden havde han været på kursus i blandet andet forhandlingsteknik og havde den nye viden i frisk erindring.

– Det handler meget om at finde frem til de vinkler, hvor man kan udfordre ledelsen. Det kræver, at man lytter grundigt og også til det, der bliver sagt mellem linjerne. Jeg havde hele tiden mine kolleger i baghovedet og tænkte hele tiden på, hvad konsekvenserne af ledelsens beslutninger ville være for dem, siger Christian Davidsen.

Uden for forhandlingslokalet gik medarbejderne rundt i uvished.

– Det var svært. Når der er så mange, der skal fyres, er alle i samme båd. Ingen afdelinger kunne være sikre på at gå fri. Det gav et sammenhold på en tragisk baggrund, der trods alt gjorde situationen lidt mindre uudholdelig, siger Christian Davidsen.

Som tillidsrepræsentant lå han inde med den viden, som kollegerne kun kunne gisne om.

– Der var ikke en eneste dag, hvor det ikke var et samtaleemne. Det var svært at lægge øre til, når man har fået mundkurv på. Jeg vidste for eksempel før mine kolleger, hvor mange der skulle fyres i min afdeling. Det var ikke særlig rart, siger han.

Når der var noget at melde ud fra fagforbundenes side, blev der afholdt fælles stormøder.

– Der var under omstændighederne en ret god stemning til møderne. På intranettet blev der også lavet en FAQ (Liste med svar på hyppigt stillede spørgsmål). Og vi tillidsrepræsentanter besvarede spørgsmål om frivillige fratrædelsesordninger, og der var hentet eksperter ind til de komplicerede emner som pension og juridiske forhold, siger Christian Davidsen.

Fyringerne var uforudsigelige

Den 27. maj blev datoen, hvor de ansatte ville få at vide, om de stadig ville være ansat efter sommerferien. Tillidsrepræsentanterne havde fået forhandlet antallet af nedlagte stillinger ned på 351 fordelt på 39 omplaceringer, 178 frivillige aftrædelser og 134 fyringer.

– Det plejer at være sådan, at alle møder ind og er på arbejde, og så kalder cheferne de fyrede ind en efter en. I nogle afdelinger var der rigtig mange fyringer, så vi havde stillet et forslag om, at navnene på de afskedigede vil blive meddelt i plenum med efterfølgende individuelle afskedigelsessamtaler. Vi ville gerne undgå, at folk skulle gå igennem storrumskontoret med alle kollegernes øjne hvilende på sig. Bagefter sagde kollegerne, at de var glade for, at det var foregået på den måde, siger Christian Davidsen og tilføjer, at det var ekstra hårdt, at fyringerne var fuldstændig uforudsigelige for medarbejderne.

– Et par måneder tidligere havde vi haft MUS-samtaler. Flere havde fået rigtig gode skudsmål og følte sig rimeligt sikre. Alligevel blev de fyret, og det kom som et chok, siger han.

Nogle af de fyrede medarbejdere blev opsagt med det samme, mens andre først vil blive opsagt i slutningen af året.

– De er stadig på arbejde og skal overlevere deres opgaver til de kolleger, der skal overtage dem. Det er ikke sjovt for nogen af parterne. Det er også blevet en stående joke at gætte på, hvornår den næste fyringsrunde rammer, siger Christian Davidsen.

Han tænker i lang tid, inden han svarer på spørgsmålet om, hvorvidt han er tilfreds med resultatet af forløbet.

– Vi gjorde vi, hvad vi kunne. Jeg synes ikke, at vi fik nok ud af forhandlingerne. Det gør man nok aldrig. Men der blev lyttet til os nogen gange. De helt store ting, fik vi ikke held til at ændre på. Så må man fokusere på de mindre ting, vi fik gennemført. Der var lige omkring 200, der tog imod en fratrædelsesordning. Så det var flere end, der skulle opsiges. Det betyder noget, om man selv har været med til at træffe en beslutning om at forlade sin arbejdsplads. Så det er godt på den måde, når det skal være, siger han.

I kølvandet på fyringerne har CSC slået flere af de ellers nedlagte stillinger op. Fagforbundene i gang med at forberede en sag mod virksomheden.