Borgerservice blandt cirkusartister og søløver

27. august 2015  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

For Jette Beyer er opgaverne i borgerservice og folkeregistret så langt fra strømlinede. Hun har nemlig blandet andet ansvar for at ordne papirerne for Cirkus Dannebrogs udenlandske artister, klovne og medhjælpere.

Når Jette Beyer hvert år har sine børnebørn med i Cirkus Dannebrog, kan hun om ikke udpege de enkelte artister med navn og herkomst for børnebørnene, men i hvert fald genkende de fleste af dem, når de svinger sig i trapezen eller styrer elefanter rundt i manegen. Og det kan hun fra den kø på 20-25 personer, som på en bestemt dag hvert år stiller sig op foran hende.

Cirkus Dannebrog har nemlig firmaadresse i Haderslev Kommune, og derfor er det hos borgerservice, at alt papirarbejdet for den kommende sæson skal ordnes for de artister og medhjælpere, som er med på farten.

Hver enkelt cirkus-ansatte skal møde personligt op, og i princippet kunne de bare gøre det i borgerservice, men det har Jette Beyer fundet en anden model for.

- Det er faktisk mere praktisk, at jeg kommer ud til cirkus, og så får vi det hele ordnet på én gang for alle sammen, fortæller hun.

En helt særlig oplevelse

Jette Beyer besøger ofte den lokale ishockeyklub når de nye udenlandske spillere skal have papirerne i orden. Foto: Thomas Søndergaard.

Derfor tager Jette Beyer typisk opholdstilladelser og indrejseblanketter under armen og drager mod Mølby, hvor Dannebrog og cirkusfolket holder til.

- Så liner de op – i år mange fra Ukraine og Marokko - og på tur råbes et navn op, og Jette Beyer kontrollerer, at navn stemmer med pas, ligesom indrejseblanketter og opholdstilladelse bliver tjekket.

Hvis alt stemmer og er efter bogen, går hun i gang med at indberette cirkusfolkene til CPR, så de kan få et personnummer, blive tilmeldt på adressen, som så udløser et sundhedskort, og hvad der ellers hører sig til ved at have opholdstilladelse i Danmark.

Det hele foregår på engelsk, selv om der kan være brug for lidt tolkebistand, men for Jette Beyer er det en helt særlig dag.

- Det er tredje år, vi gør det på den her måde, og jeg glæder mig hver gang til at skulle derud. Det er sådan en helt særlig oplevelse, hvor alle er oppe i gear for, at det skal fungere. Nå ja og så får jeg også lov til at komme rundt blandt dyr og cirkusvogne, så det bliver en ganske særlig dag.

I forvejen har hun dog fået tilsendt en række papirer fra kontormanden Ole i Cirkus Dannebrog.

- Vi har et rigtig godt og tæt samarbejde han og jeg, og det er også ham, der kontakter mig senere på året, når turneen er færdig, og artisterne igen skal udrejse.

Strengt taget skal de selv klarmelde udrejse via digital selvbetjening, men det kræver NemID, og det har de sjældent. Så derfor klarer Jette Beyer også den sag for dem.

Masser af specialopgaver

Man kan næsten kalde Jette Beyer for ”konen med specialopgaverne”, for cirkusartister er ikke den eneste gruppe, hvor der er brug for en særlig håndtering i forhold til folkeregister og bopæl.

For nylig meldte et stort hollandsk gasfirma sig, fordi de skulle grave gasledninger ned over en kæmpestrækning i det jyske. De havde 35 mænd fra blandt andet Italien med sig, og de skulle have fast bopæl på det lokale vandrerhjem i flere måneder.

Da de arbejdede i skiftehold – og nogle først havde fri, når borgerservice var lukket, valgte Jette samme model som med cirkus og tog sine gummistøvler på og vandrede ud på marken for at kontrollere blanketter, pas og opholdstilladelser.

På samme måde har Jette Beyer kontakt til Sønderjyske Ishockeyklub i Vojens, som har  en del udenlandske spillere, for eksempel canadiere.

De kan dog godt finde ud af at komme ind til borgerservice, men til gengæld er de ret dårlige til at oplyse, når de tager tilbage til Canada efter sæsonen. Så ringer klubben til Jette Beyer for at sige, hvem der nu er rejst, så de kan blive afmeldt.

Lokalkendskab er godt

Om Jette Beyer

59 år og bor i Gram. Startede i daværende Gram Kommune som 18-årig, men siden kommunalreformen i 2007 ansat i Haderslev Kommune.

Der er ingen tvivl om i Jette Beyers sind, at det tætte samarbejde kun kan fungere, fordi hun sidder lokalt, ved hvad der foregår i området og har mulighed for at rykke ud og lave lidt utraditionel sagsbehandling og borgerservice:

- Det vil nok næppe kunne lade sig gøre, hvis man sad i et centralt center langt væk fra egnen.

Det gælder for eksempel også når UC-Syd hvert år får næsten et halvt hundrede studerende fra alle dele af Europa. Efter aftale med institutionen får hun en liste over de nytilkomne, som så skal møde op i borgerservice for at blive registreret.

- Især de unge mennesker er gode til at glemme at melde udrejse, så der sender UC-Syd en liste med navne og personer, som er rejst.

På samme måde har hun også telefonnummeret til de landmænd i kommunen, som har udenlandske medhjælpere, typisk fra Polen, Ukraine og Rumænien.

- Så tager jeg telefonen for at kontrollere, om den og den stadig er på gården. Og hvis de ikke er det, så kan jeg afmelde vedkommende fra folkeregistret.

Ydelse og borgerbetjening

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK