DI bruger skønmaleri til at rådgive kommuner

27. august 2015  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen

Der er ingen signifikant sammenhæng mellem udgifter og udliciteringsgrad. Det viser en statistisk analyse, der ser på samtlige 98 kommuner – ikke bare de positive eksempler, som interesseorganisationen DI promoverer.

Interesseorganisationen DI tegner et falsk billede af potentialet ved konkurrenceudsættelse af kommunale opgaver. Det er useriøst, lyder kritikken fra både FOA, 3F og HK Kommunal.

DIs tal bygger på oplysninger fra Udbudsportalen, der viser en gennemsnitlig besparelse på 15 procent. Men Udbudsportalen er en eksempelsamling med de mest succesfulde eksempler.

Ifølge en videnskabelig gennemgang af effekten af udlicitering er der ingen dokumentation for, at de eksempler er repræsentative for den effekt, der vil være ved udlicitering.

Forskningsprojektet 'Dokumentation af effekter ved konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver' fra KORA, RUC, Københavns Universitet m.fl. viser derimod, at der ikke dokumentation for en positiv effekt på de store velfærds-områder, mens der er en svag, men usikker økonomisk effekt på det tekniske område.

Analysen undersøger den statistiske sammenhæng mellem omfanget af konkurrenceudsættelse i landets 98 kommuner og udgifter per indbygger på tre forskellige områder. Konklusionen er klar: Der er ingen signifikant sammenhæng mellem udgifter og graden af konkurrenceudsættelse.

Lover milliarder

Trods det lover DI i et brev til byrådsmedlemmer i landets kommuner, at der er milliarder at hente, hvis kommunerne bare konkurrenceudsætter noget mere.

- DI er ude i et meget uetisk ærinde, der kan få store konsekvenser for borgerne i de enkelte kommuner. I Kolding Kommune sidder de lige nu med en regning på over 14 millioner kroner fra to private plejefirmaers konkurser, siger forbundsformand i FOA, Dennis Kristensen.

- Argumentet for udlicitering er ofte, at private kan udføre opgaverne billigere og mere effektivt end kommunen. Men de hidtidige erfaringer på eksempelvis rengøringsområdet viser, at ’effektiviteten’ består i, at man leverer en discount-kvalitet og ’besparelserne’ består i færre ansatte, dårligere lønninger og ringere arbejdsforhold. Det er ærligt talt ikke svært at lave besparelser, hvis man leverer mindre. Prisen betales bare af medarbejderne og kommunens borgere, siger Ellen K. Lykkegård, gruppeformand i Den offentlige gruppe i 3F.

Det kunne ikke betale sig

- Når det eksempelvis gælder lønadministration, så kan jeg konstatere, at mere end halvdelen af de kommuner, som siden 2003 har udliciteret området, har valgt at trække opgaven tilbage igen eller overvejer at gøre det. Baggrunden er, at kommunerne har fundet ud af, at det ikke kunne betale sig for dem. Jeg har ingen ideologisk modstand mod at sende lønadministration eller andet i udbud. Men vi har oplevet, at de tilbageværende kommunale medarbejdere har måttet investere hundreder af arbejdstimer i at rede trådene ud efter fejlslagne udliciteringer, og at der alligevel lander mange opgaver tilbage i kommunerne på de områder, der er udliciteret, siger Bodil Otto, formand i HK Kommunal.

Arbejdsmarked HR, økonomi, it og stab Social og beskæftigelse Teknik, klima og miljø

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK