Flyttekaos for mange HK’ere

27. august 2015  |  HK Stat  |  Jakob Groth

Ressortomlægningerne i forbindelse med regeringsskiftet i juni har medført, at mange HK’ere i ministerier og styrelser skal udskifte både adresse og kolleger. Det er vigtigt at være åben over for de nye kolleger, for det kan give trygheden på arbejdspladsen tilbage, lyder rådet fra en tillidsrepræsentant.

Folketingsvalget den 18. juni i år betød ikke blot, at danskerne fik en ny regering. For mange statsligt ansatte var det startskuddet til en turbulent og uvis periode.

Den nye regering med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i spidsen valgte nemlig at foretage en større omlægning af ministeriernes ressortområder. Samtidig svandt antallet af ministerier ind fra 20 til 17.

De mange ændringer og ressortomlægninger har betydet, at en lang række HK’ere, der arbejder i mi-nisterier og styrelser, enten allerede er flyttet eller skal flytte arbejdsplads inden for den nærmeste fremtid.

Elisabeth Nørgaard Frederiksen er tillidsrepræsentant for HK’erne i et af de 3 nedlagte ministerier, Mi-nisteriet for By, Bolig og Landdistrikter. Her bliver HK’erne - og ministeriets øvrige medarbejdere - spredt for alle vinde. Ud af ministeriets omkring 170 medarbejdere, skal Elisabeth Nørgaard Frederik-sen sammen med 44 andre til det nyligt oprettede Udlændinge-, Integrations- og Boligministerium.

Det er langt fra første gang, hun har prøvet at blive flyttet rundt. Netop boligområdet har især siden 2001 været hårdt ramt på den konto. Til tider kan det være svært at holde gejsten oppe, fortæller hun.

- Man mister så meget, hver eneste gang der flyttes. Det koster simpelthen så mange penge, man bruger så meget tid på at flytte frem og tilbage, og it-systemer skal snakke sammen. Man tror, det er løgn, siger Elisabeth Nørgaard Frederiksen.

Lang udsigt til normal hverdag

Selv er hun ikke begyndt at pakke sine ting i flyttekasser endnu, for hun ved endnu ikke nøjagtigt, hvornår hun skal skifte adresse. Der er dog en del andre, der allerede er væk.

Flere af kontorerne er helt ryddet for skriveborde, stole, computere og reoler, mens der andre steder er stabler af fyldte flyttekasser og tomme flyttekasser, der venter på at blive foldet ud og taget i brug.

Én ting er at få de praktiske ting på plads med, hvor man skal flytte hen og hvornår, hvem man kommer til at sidde sammen med, når man er kommet til sin nye arbejdsplads. Men derfra går der stadig lang tid, inden hverdagen begynder at virke normal igen, fortæller hun.

- Vi er nok helt på plads og inde i arbejdet igen engang efter nytår. Måske lidt før. Men det tager lang tid. De største udfordringer er at få det hele til at køre igen og få blandt andet journal- og it-systemer fra det nye og gamle ministerium til at passe sammen, for man kan ikke regne med, at de minder meget om hinanden. Men så er der også det med at komme på plads og finde trygheden igen - det tager tid, forklarer Elisabeth Nørgaard Frederiksen.

Man skal blande sig med andre nye

Elisabeth Nørgaard Frederiksen har et par gode råd til de HK’ere, der har knap så meget flytteerfaring.

- De skal sørge for at blive en del af det nye sted, de kommer hen til. Man kommer jo nogle stykker sammen, så man skal sørge for at blande sig med nogle af dem, man ikke kender, så man ikke sidder som en lille enklave. Ellers risikerer man at blive ved med at blive betragtet som de nye eller de andre, og det er vigtigt at huske på, at de fleste andre er i samme båd, siger hun og fortsætter:

- Og så skal man passe på med at sige, at ‘hos os gjorde man sådan, hos os var det sådan, og hos os var det meget bedre’. Det ville være irriterende, hvis vi alle sammen gjorde sådan. Man må prøve at finde fælles fodslag.

Arbejdsmiljø