Fagforeninger går i rette med Jens Stenbæk

28. august 2015  |  Sjælland

Regionsrådsformand Jens Stenbæk mener, at nedlæggelsen af 375 job på Region Sjællands sygehuse kun vil mærkes i en periode. Medarbejdernes fagforeninger undrer sig.

Foto af sygehusansat og patient

For nylig udtalte regionsrådsformand Jens Stenbæk til TV ØST, at han trods besparelser og afskedigelser på regionens sygehuse håber at kunne opretholde serviceniveauet på sundhedsområdet, og at det ikke kan udelukkes, at der i en omstillingsperiode vil være længere ventetid til nogle behandlinger.

Denne udmelding har fået 3 formænd for medarbejdernes fagforeninger til tasterne. De mener ikke, at man kan lave så massive besparelser uden at forringe både plejen og serviceniveauet - også ud over en omstillingsperiode. I en fælles pressemeddelelse skriver de:

- Der er ingen tvivl om, at både plejen af patienterne og serviceniveauet vil blive forringet som følge af besparelserne. At sige andet er at stikke borgerne blår i øjnene. Vi mener, det er meget problematisk, at regionsrådsformanden på den måde underkender, at medarbejderne i forvejen løber alt for stærkt, og arbejdsmiljøet er stærkt presset. Regionspolitikerne må tværtimod tage ansvar og fortælle, hvilke opgaver der ikke skal løses, nu hvor der bliver færre hoveder og hænder, siger Sigurd Gormsen, formand for FOAs regionale samarbejde i Region Sjælland.

Fyringer truer trods ekstrabevilling på 1,5 mia. kr.

På et møde 24. august orienterede Region Sjælland medarbejdernes faglige organisationer om, at man fortsat forventede at afskedige medarbejdere på trods af, at regionerne med en nyligt indgået aftale med regeringen får tilført yderligere 1,5 milliarder kr., og at de er blevet lovet flere midler i forbindelse med finansloven, der bliver vedtaget senere på året. De faglige organisationer beklager, at regionen lægger op til at afskedige op mod 120 medarbejdere:

- Det virker meget underligt, at regionen nu skal gennemføre afskedigelser, selvom der højst sandsynligt kommer flere penge med finansloven. De konstante forandringer, som medarbejdere og patienter oplever, går både ud over arbejdsmiljøet og kvaliteten af plejen, og det presser det dygtige personale i en grad, så mange har svært ved at holde til det i længden, siger HK Kommunal Sjællands formand, Michael Rosenberg.

Medarbejderne håber nu, at regeringen lever op til deres løfter om at tilføre flere midler med finansloven.

- Regionerne, herunder Region Sjælland, har øget produktiviteten markant over de seneste år. Det ved både Jens Stenbæk og vi, og det er nu op til regeringen at sikre de midler, der skal til for, at medarbejderne reelt får mulighed for at levere den kvalitet, som borgerne med rette kan forvente. En undersøgelse fra OECD har vist, at Danmark har sparet mere på sundhedsvæsenet end de lande, vi normalt sammenligner os med, og det må stoppe nu, slutter Helle Dirksen, som er kredsformand i Dansk Sygeplejeråd, Kreds Sjælland.

Se Jens Stenbæks udtalelser til TV ØST her

Læs mere om OECD-undersøgelsen her