Mange døjer med computersmerter

31. august 2015  |  HK Privat

Tre ud af fem oplever gener ved at arbejde med computeren. Det viser en undersøgelse blandt HK/Privats medlemmer.

Computerarbejde

Bruger du det meste af din arbejdsdag på at trykke på taster, manøvrere en mus og holde øje med skærmen? Så er der stor sandsynlighed for, at du oplever smerter.

En webrundspørge blandt 818 af HK/Privats medlemmer viser, at 60 procent har oplevet fysiske gener i forbindelse med arbejdet ved computeren. Det går hårdest ud over nakke, skuldre, håndled og underarme.

- I en tid hvor mere og mere arbejde foregår ved en computer, bliver man nødt til at tage det alvorligt, når hele 60 procent har fået ondt af arbejde ved en computer. Der skal forebygges, og man kan selv gøre noget ved det, siger Heidi Lisette Bille, arbejdsmiljøkonsulent ved HK/Privat.

Det er nærmest umuligt at undgå en computer i arbejdstiden, hvad enten du er kontorassistent, sælger, ingeniør eller noget helt fjerde. Undersøgelsen viser, at 95 procent bruger en computer i løbet af deres arbejdsdag.

Og cirka fire ud af fem arbejder ved en stationær computer i fire timer eller mere i løbet af en arbejdsdag. Så mange timers skærmarbejde, uanset om det er på en bærbar eller stationær, er ikke uden problemer.

Det er dog fra alle, som fortæller om computergenerne til deres arbejdsgiver; faktisk kun to ud af fem.

Og det er ærgerligt, mener arbejdsmiljøkonsulenten. For af dem, der gør opmærksom på, at de har smerter, får 85 procent hjælp til at mindske smerterne. Det kan være ændringer i arbejdsopgaver, i tiden foran computeren eller i arbejdsredskaber.

- Det er en rigtig god idé at gøre sin arbejdsmiljørepræsentant og/eller chef opmærksom på det, hvis man får gener og smerter af sit computerarbejde, så der kan handles med det samme. Derudover er det vigtigt, at der bliver aftalt forebyggende mål og tiltag i forbindelse med den årlige arbejdsmiljødrøftelse, så det kommer alle til gode, siger Heidi Lisette Bille.

Gode råd til at forebygge smerter ved computerarbejde

• Sørg for variation i dit arbejde. Det kan være at skifte mellem at stå og sidde ved skrivebordet, men også variationen i at kigge på computeren og læse tekst på papir.
  • Hold igen med computerarbejdet. Tal med din arbejdsgiver og arbejdsmiljørepræsentant om, hvilke opgaver du kan få væk fra skærmen.
  • Tag to minutter om dagen til elastikøvelser. Har du ikke en elastik, kan du lave strækøvelser.
  • Gå aldrig ned på udstyr. Det er vigtigt at få fat i redskaber, der belaster dine led mindst muligt.
  • Indret kontorarbejdspladsen ergonomisk. Eksempelvis ved at sørge for god støtte til underarme og ved at placere musen midtfor.

Tjek andre gode råd på HK’s temaside om computerarbejde

Computerarbejde Arbejdsmiljø

læs