Diamantbryllup med HK

01. september 2015  |  Sjælland  |

Mogens Christensen meldte sig ind i HK for 60 år siden. Dengang i 50’erne, da han blev elev, og nye blev mødt med ordene ”Velkommen, og så skal du meldes ind i HK”.

Foto af jubilar Mogens Christensen

Der var rift om de unge i 1955. Mogens var begyndt i en elevplads i en bank, da han fik brev fra kommunen om, at han også havde fået elevplads der. Og så skiftede han, men hans arbejdsliv kom i vid udstrækning også til at handle om økonomi. Allerede som elev var han med i banken for at tælle kontanter, når der skulle hentes penge til udbetaling af aldersrente, som folkepensionen hed dengang.

Et trofast medlem!
Det er næsten en underdrivelse. Fordi i maj var det 60 år siden, Mogens Christensen i Korsør, meldte sig i HK. For det gjorde man jo, når man mødte op på arbejdspladsen og blev mødt af HK-klubbens kasserer med ordene: ”Velkommen, og så skal du meldes ind i HK”.

- Og det var jo ikke til diskussion. Sådan var det bare i 50’erne, husker 77-årige Mogens, der begyndte som elev på socialforvaltningen i Korsør Kommune i maj 1955.

43 år senere – kun afbrudt af 14 måneders værnepligt, hvor han i øvrigt fik kvart løn af kommunen (!) - sluttede han som fuldmægtig samme sted.

De var fem medarbejdere på socialforvaltningen den gang i 1955. Socialinspektøren, en overassistent, to assistenter og eleven – alle mænd! Hvor mange de var, da han sluttede, ved han ikke, men

- det er da en stor forretning, vi har fået banket op, siger han med et smil.

Specielt den første kommunalreform i 1970 og den senere bistandslov husker han som to af socialhistoriens milepæle.

- Så kom der sagsbehandlere, socialrådgivere og sekretærer. Senere kom hjemmehjælp, husmoderafløsere, døgnpleje og meget mere, som i dag er uundværlige aktører i velfærdssamfundet.

Forbedringer kom af sig selv

Hvornår det gik af mode at blive mødt af klubkasseren på første arbejdsdag, husker han ikke. Men det var måske i 70’erne, da forbedringer af overenskomster ”kom af sig selv”.

- Man noterede jo ikke, at en fagforening stod bag, når vi fik mere i løn eller længere ferier. Sådan var det bare. Og man behøvede end ikke at være med i fagforeningen.

- Men helt ærligt. Jeg husker det ikke, konstaterer Mogens, som heller ikke kan sige, hvornår det begyndte at knibe med tilslutningen til den årlige generalforsamling i HK-klubben.

I de første mange år var der fuldt hus. Der var smørrebrød, en lille én til halsen og socialt samvær. Det trak, men som årene gik, og velstanden steg – uden at det nødvendigvis hænger sammen – faldt tilslutningen.

Synlighed

I de første mange år – Mogens husker ikke hvor mange – blev medlemskabet fornyet månedligt ved køb af mærker.

- Der kom en fra fagforeningen med mærker, som blev overdraget til klubkassereren. Det var jeg selv i en årrække. Og så gik kasseren rundt til kollegaerne og solgte mærker som dokumentation for medlemskabet. Nogle dage senere blev der afregnet med fagforeningen. Det gav jo fagforeningen synlighed på arbejdspladsen, men den forsvandt sammen med mærkerne.

Tillid til HK

Mogens’ samvær med HK har været stilfærdigt. Livet gik jo sin rolige gang med HK på sidelinjen, så da han gik på efterløn for 17 år siden, bevarede han tilknytningen til fagforeningen.

- Det koster jo ikke noget som senior, men til gengæld hører jeg heller aldrig fra den.

- Jeg mindes ikke, at jeg har haft brug for HK en eneste gang, men til gengæld har jeg altid haft tillid til, at HK vil tilgodese mine interesser. Og de må jo have gjort det godt. Ellers havde der nok været ballade, mener han.

HK-medlemmer

flere nyheder