Sjællændere: Gode kollegaer er vigtigere end høj løn

01. september 2015  |  Sjælland

Når sjællænderne går på arbejde, er gode kollegaer vigtigere end en høj løn, sjove opgaver eller en god chef. Det viser en ny undersøgelse fra HK.

Gode kollegaer gør arbejdsdagen bedre.
Det mener mere end to ud af fem sjællændere (42%), hvis du spørger dem, hvad der har størst betydning for deres trivsel på jobbet. Og gode kollegaer er faktisk dobbelt så vigtige som en god chef (22%) og en god løn (16%) ifølge undersøgelsen, som HK har fået foretaget blandt knap 2.000 danskere via Epinions Danmarkspanel.

Fællesskabet er vigtigst

Når sjællænderne bliver spurgt, hvad der gør en kollega god, svarer de, at det først og fremmest er en person, der bidrager til et godt fællesskab på arbejdspladsen. Det mener mere end halvdelen (52%). Dernæst følger, at en god kollega er loyal og giver kompetent feedback og sparring (hhv. 42% og 39%).

Kombinationen af de personlige og faglige egenskaber kommer ikke bag på Tanja Kirkegaard, som er psykolog og Ph.d. i arbejdsrelateret stress. I det forløbne år har hun bl.a. forsket i kollegaers betydning for stress, og hun mener, at resultaterne fra HK’s undersøgelse er i fin tråd med hendes forskningsresultater:

- At være en del af et godt arbejdsfællesskab kan være med til at gøre den enkelte robust i forhold til de udfordringer, der nu engang er på en arbejdsplads. Her tænker jeg både på et arbejdsfællesskab med kollegaer, som man har det sjovt med, stoler på og kan dele frustrationer med, og de kollegaer, man kan sparre fagligt med og som bidrager til ens professionelle udvikling. Derudover viser forskning også, at en god kollega kan virke beroligende og modvirke stress på arbejdspladsen.

Vi elsker vores kolleger

Mere end ni ud af ti sjællændere synes, at deres kollegaer er gode, og knap syv ud af ti synes, at kollegaerne er hjælpsomme.

Samtidig siger over halvdelen (54%), at de kan tale med kollegaerne om personlige ting, mens seks ud af ti siger, at de ligefrem betragter deres kollegaer som venner eller ses med dem privat. Og netop den gode kollegakarma slår HK nu på tromme for i jagten på Danmarks bedste kollega.

- Vi tilbringer rigtig mange timer på arbejdet, og derfor betyder gode kollegaer naturligvis meget. Faktisk mener langt de fleste, vi har spurgt, at kollegaerne har stor betydning for deres lyst til at møde ind på arbejdet. Og gode kollegaer skal anerkendes for at fremme det sunde arbejdsmiljø. Derfor sætter vi nu en landsdækkende konkurrence i gang, hvor vi vil finde Danmarks bedste kollega, siger HK Sjællands formand, Carsten Bloch Nielsen.

Det er nu, Danmarks bedste kollega skal findes

Frem til 4. oktober 2015 kan danskere landet over nominere en kollega, som de synes, har fortjent titlen ”Danmarks bedste kollega”.

Måske er han altid glad og hjælpsom, måske er hun den, der altid har tid til kollegial sparring, eller også er det en person, der altid tager ansvar for fællesskabet på arbejdspladsen. Har du Danmarks bedste kollega, så er det nu, du skal til tasterne og nominere ham eller hende på www.hk.dk/kollegakarma.

Kåringen løber af stablen den 17. november i samarbejde med Kommunernes Landsforening og Dansk Erhverv, som sidder med i juryen. Det sker ved et arrangementet, hvor Great Place to Work® kårer landets bedste arbejdspladser.

Arbejdsmiljø