Lønnen vokser mest i regioner og kommuner

01. september 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Siden kommunalreformen er det den offentlige sektor, der har oplevet den største lønstigning. I det seneste år er medarbejderne i regioner og kommuner løbet fra de ansatte i staten og det private.

I de senere år er de højeste lønstigninger faldet i regioner og kommuner. Siden kommunalreformen i 2007 har de ansatte disse steder ifølge Danmarks Statistik fået henholdsvis 21 og 20,5 procent sat ind på lønkontoen – i gennemsnit. I samme periode er forbrugerpriserne steget med knap 15 procent.

Som en gennemsnitlig forbruger, der har oplevet en gennemsnit lønstigning som kommunalt eller regionalt ansat, kan du altså i forhold til for otte år siden spare godt fem kroner mere op – eller betale fem kroner mere af på din gæld – for hver gang du får 120 kr. udbetalt. Selvfølgelig kan du også vælge at øge dit forbrug tilsvarende.

Lønnen til de ansatte i staten og det private er ikke steget i helt samme grad. Her er stigningerne i samme periode på henholdsvis 19,3 og 18,8 procent. Samlet set har de offentligt ansatte altså oplevet de største lønstigninger i siden 1997

Pæn fremgang i reallønnen

Alene i det seneste år – fra maj 2014 til maj 2015 – er lønnen steget med 1,8 procent for både ansatte i kommuner og de ansatte i regionerne. Det er lidt mere end i det private, hvor medarbejderne fik 1,5 procent mere i løn og en del mere end i staten, hvor lønnen kun steg med 0,4 procent.

Forbrugerpriserne er i samme periode steget med 0,6 procent, så der har altså i løbet af året været en pæn reallønsfremgang for regionalt, kommunalt og privat ansatte og en marginal tilbagegang for de ansatte i staten.

Som det fremgår af nedenstående diagram, følges kurverne for lønudviklingen i de tre offentlige sektorer pænt ad i de senere år og ligger næsten konsekvent over udviklingen i det private, men i løbet af det seneste år, som Danmarks Statistik har offentliggjort tal for, er de ansatte i regioner og kommuner for alvor løbet også fra de statsansatte, når det handler om lønudvikling.

Forklaring: Indeks for den gennemsnitlige lønudvikling for alle ansatte i de fire sektorer samt indeks for udviklingen i forbrugerpriserne i maj måned de pågældende år. Maj 2007=100.

Løn