Statslige fælleshuse kan blive discountarbejdspladser

01. september 2015  |  HK Stat  |

De radikale vil have oprettet kontorfællesskaber 5-10 steder i landet, hvorfra statsansatte efter eget valg kan passe deres arbejde for forskellige styrelser. HK Stats formand er kritisk over for forslaget. Der kommer ikke gode arbejdspladser ud af at sidde adskilt fra sine kolleger, siger hun.

Fra 2016 skal alle statslige stillinger slås op med mulighed for selv at vælge mødested i en hvilken som helst region i Danmark. Arbejdet skal udføres fra skriveborde i 10 såkaldte SFA-huse – det står for Statens Fælles Arbejdspladser i regionerne Nordjylland, Midtjylland, Sydjylland og Sjælland. I husene skal der arbejde statsansatte fra forskellige styrelser, koblet op med it-udstyr.

Læs hos Berlingske R vil bygge statslige kontorlandskaber i hele landet

Det foreslår De radikale ifølge Berlingskes Nyhedsbureau. Partiet vil gerne øge andelen af statslige arbejdspladser uden for hovedstaden år for år, men det skal være op til regeringen, hvor hurtigt det skal gå, siger den radikale leder, Morten Østergaard.

I HK Stat får hans forslag en lunken modtagelse. Sektorformand Rita Bundgaard mener, at de fællesstatslige kontorhuse risikerer at blive nogle ringe arbejdspladser.

- Man etablerer ikke en velfungerende arbejdsplads bare ved at placere de fysiske rammer et bestemt sted og så lade medarbejdere fra vidt forskellige institutioner passe deres dont side om side, siger hun.

Ideen om fælleshuse med statslige skriveborde rundt omkring i landet er blot en slags de luxe-udgave af hjemmearbejdspladser. Og de risikerer at blive discount-arbejdspladser, mener hun.

- Det kan bestemt være rart at arbejde hjemme en gang imellem, ikke mindst hvis man har lang transporttid til jobbet. Men i HK Stat vil vi gerne holde fast i faglighed og udviklende arbejdspladser med vidensdeling og stærke faglige fællesskaber, og den slags når man ikke ved at sidde adskilt fra sine kolleger,  spredt rundt i landet, siger Rita Bundgaard.

Kræver tryghedsaftale

De radikales forslag kommer kort før regeringen har lagt op til at præsentere en plan for flytning af statslige styrelser fra hovedstadsområdet. Hvilke styrelser, hvor mange arbejdspladser, og hvortil de skal flyttes, foreligger der endnu ikke noget om. Dansk Folkeparti har spillet ud med forslag om at flytte 12 navngivne styrelser. Politikernes forskellige udspil skaber megen usikkerhed blandt de statsansatte HK’ere, konstaterer Rita Bundgaard.

- Vi efterlyser derfor fortsat en overordnet og langsigtet plan for, hvor de statslige arbejdspladser skal placeres – og en tryghedsaftale for de mange medarbejdere, der kan blive berørt af større flytninger, siger hun.

Arbejdsmarked Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK