HK'ere klæder politikere på til politiforlig

04. september 2015  |  HK Politiet og Anklagemyndigheden  |  HK Stat  |

Politiet er en virksomhed med mangeartede opgaver, der skal løses af forskellige faggrupper. Det fastslog HK Politiets formand i et oplæg for en lyttende forsamling på gårsdagens eksperthøring i Folketingets retsudvalg. Udvalgsmedlem tilkendegiver, at hun ser gode muligheder i HK Politiets forslag.

Frigør flere betjente til politiarbejde, og lad HK’erne klare de opgaver, som ikke nødvendigvis kræver en politiuddannelse. Under den overskrift er HK Politiet gentagne gange gået til politikere og ledelse med forslag til løsning af politiets resurseproblemer.

Ved en eksperthøring i Retsudvalget den 3. september fik HK Politiet lejlighed til at gøre det igen. Tillige med repræsentanter fra Politiforbundet og politiets ledelse samt eksperter udefra, fremlagde formand for HK Politiet Heidi Juhl Pedersen sit oplæg, som skal inspirere og forberede udvalgspolitikerne inden det næste politiforlig, som skal forhandles i efteråret.

De konkrete forslag fra HK’erne er: Udbred forsøget fra Midt- og Vestjylland, hvor HK’ere er operatører i fartkontrolvognene, uddan HK’ere til nye opgaver fx med efterforskning, i vagtcentralerne og til analysearbejde. Og ikke mindst: Sæt en undersøgelse i gang, som viser hvordan politiet landet over faktisk løser de administrative opgaver.

- For os er det vigtigt at tale om løsninger, så det gjorde vi, selvom overskriften for mødet var politiets udfordringer, fortæller Heidi Juhl Pedersen.

For medlem af Retsudvalget og retsordfører for Socialdemokraterne Trine Bramsen var oplægget en understregning af, at politiet som myndighed består af flere faggrupper, ligesom hun fandt, at de konkrete løsningsforslag gav god mening.

- I den offentlige debat kan det tit komme til at hedde sig, at det kun er betjente, der er myndigheden, men HK’erne er jo også en del af den. Det er helt oplagt at gøre brug af de kompetencer, HK’erne har. Og hvis det både kan give en bedre service til borgerne og aflaste politifolkene, der hvor de er pressede, så er Socialdemokraterne positive, siger hun.

Også det faktum, at det tager 3-5 år at uddanne en politibetjent, hvorimod en HK’er kan ansættes direkte og i mange tilfælde blive klædt på til en opgave med korte, målrettede kurser, tiltaler Trine Bramsen.

- Hvis man kan ansætte HK’ere direkte i nogle af funktionerne, forbedre servicen, og at der tilmed er en økonomisk gulerod, så har jeg meget svært ved at se, at vi ikke skulle bide til bolle på dét fra politisk hold.

Fleksibilitet og færre ophobede sager

Sikkerheden for HK’erne, som sidder i fartkontrolvognene, var et af de emner, der blev diskuteret i spørgetiden efter oplægget. Den er ikke et problem, for medarbejderne er i forvejen vant til at håndtere sure borgere i telefonen, når de udfører den administrative del af arbejdet, forklarer Heidi Juhl Pedersen.

HK'erne holder øje med din hastighed

- Vi har bedt ledelsen om at vurdere risikoen for vores kolleger i vognene, og den er ikke særligt stor. Kollegerne virker jo heller ikke skræmte over opgaven, siger hun og fortsætter:

- For mig er det naturligt, at vi er med rundt om hele opgaven. Det giver god fleksibilitet for ledelsen, for på den måde kan man undgå ophobninger af sager ved at flytte på resurserne, når der er behov for det.

En optælling blandt HK-tillidsrepræsentanterne i politikredsene landet over viser, at 290 betjente pt. er ansat i afdelinger med traditionelle administrative opgaver. Ikke mindst på servicecentrenes område, hvor 73 politifolk i øjeblikket arbejder, ser Heidi Juhl Pedersen gode muligheder for at få frigjort flere betjente til fordel for HK-stillinger. Samtidig understreger hun, at der kan være mange gode grunde til, at politiuddannede har administrative opgaver.

- Det handler om, at opgaven skal være i centrum. Vores politiuddannede kolleger er hårdt pressede af opgaver, de ikke har tid til at løse. Og da vi har en vision om at skabe en af Danmarks bedste arbejdspladser er det naturligt, at vi så byder ind med, hvordan vi kan hjælpe med at få løst nogle af problemerne. Vi tager medansvar for den samlede opgaveløsning, lyder det fra Heidi Juhl Pedersen, som efter høringen har et klart indtryk af, at politikerne generelt er åbne over for forslagene.

HK Politiets næste skridt er et detaljeret katalog til politiets ledelse med henblik på at hjælpe dem på vej med den generelle undersøgelse, HK Politiet gerne ser lavet, ligesom de fortsat vil være i kontakt med retspolitikerne og bidrage med endnu mere konkrete forslag.

Politik HK-medlemmer Udvikling