Regeringen opfører sig som en tyv om natten

07. september 2015  |  Østjylland  |

Regeringen har planer om at spare 8,7 milliarder kroner på uddannelsesinstitutionerne de næste fire år. Det får alvorlige konsekvenser på både kort og lang sigt, mener formand for HK Stat Østjylland, Bent Klim Johansen.

Regeringen opfører sig som en tyv om natten.

Som en tyv om natten har regeringen listet sig ind på uddannelsesområdet, og er nu i gang med at fjerne 8,7 milliarder kroner. Da de blev opdaget i deres gerning slog den ene minister efter den anden ud med armene. De er ikke i gang med en ugerning, forklarede de. Næh, det er god liberal tankegods at slippe grønthøsteren løs hos de kornfede institutioner. Og deres venner i blå blok bakker op. Universiteterne er fyldt med bureaukrater, der ikke laver andet end at forstyrre forskningen, mener Liberal Alliance, mens Dansk Folkeparti ser det som en naturlig ting, at uddannelserne også skal spare.

Det er med stor beklagelse, at vi i HK Stat Østjylland har fulgt debatten om besparelserne. For en besparelse af den kaliber, får meget hurtigt alvorlige konsekvenser, hvis man altså tager uddannelsesområdet alvorligt.

HK Stat Østjylland repræsenterer mange af de medarbejdere på uddannelsesinstitutioner i hele Østjylland, der hver dag sikrer, at studerende skrives ind, kurser oprettes, eksamener afholdes og alt det andet, der skal til, for at hverdagen på institutionerne fungerer. Det er eksempelvis laboranterne, der ofte er en forudsætning for, at forskerne kan gennemføre deres projekter. Det er medarbejdere i studieadministrationen og det er medarbejdere, der har den daglige kontakt med de studerende.

Flere politikere begrunder de udmeldte spareplaner med, at uddannelsesområdet ikke har været underlagt et sparekrav tidligere. Kært barn har som bekendt mange navne, men faktum er, at blandt andet Aarhus Universitet har været gennem en massiv sparerunde. Som konsekvens af besparelser, sagde universitet farvel til 300 medarbejdere. 90 procent af dem, var administrativt personale. Derfor giver de planlagte besparelser naturligvis anledning til bekymringer for fremtiden blandt de ansatte.

I HK Stat Østjylland deler vi de ansattes bekymringer. For det virker som om, at politikerne på Christiansborg lige nu handler mod bedre vidende. Hvis administration – eller bureaukrati, som nogle kalder det – er et problem, så kan det jo undre, at politikerne på Christiansborg igen og igen vedtager reformer, der øger mængden af bureaukrati. Fremdriftsreformen, dimensioneringsplanen og akkreditering er bare tre eksempler. Reformer, der er gennemført uden, at der i øvrigt er fulgt penge med til den massive omgang bureaukrati, som de medførte.

Hver dag går tusinder af medarbejdere på arbejde, for at få uddannelsesinstitutionerne til at fungere så godt som muligt, inden for de rammer, som politikerne på Christiansborg har besluttet. Det er derfor med stor tristhed, at vi i HK Stat Østjylland nu kan forstå på både ministre, og andre politikere, at de betragter flere af disse medarbejdere som unødvendige. En påstand, som hverken vi, vores medlemmer, eller lederne af uddannelsesinstitutionerne kan genkende. Og det er med stor forundring, at vi samtidig konstaterer, at politikerne ikke selv vil tage ansvar for at udmønte besparelserne. Institutionerne er kornfede, siger uddannelsesministeren og overlader det til ledelserne på de mange institutioner at finde besparelserne.

I HK Stat Østjylland skal vi dybt beklage regeringens beslutning om at spare på uddannelserne. Det vil nemlig betyde, at mange danskere ikke kan få uddannelse af en så god kvalitet, at vi som land kan være konkurrencedygtige på viden. Det er ellers det, vi hører politikerne på Christiansborg slå til lyd for igen og igen.

Vi skal dybt beklage, at regeringen og støttepartierne tilsyneladende ønsker mindre – eller dårligere – muligheder for efteruddannelse af lønmodtagere på blandt andet AMU kurser, og dårligere kvalitet på eksempelvis erhvervsuddannelserne. Det er ellers det, vi hører politikerne ønsker styrket, da Danmark i fremtiden vil mangle faglært arbejdskraft.

Og vi skal dybt beklage, at regeringen melder så massive besparelser ud i en tid, hvor 40 procent af de midtjyske virksomheder tilkendegiver, at de allerede nu mangler kvalificeret arbejdskraft.

Gennem valgkampen gav det nuværende regeringsparti ikke udtryk for, at en så massiv sparerunde ville ramme uddannelsesinstitutionerne. LO har kaldt spareplanerne for samfundsskadelige. I HK Stat Østjylland er vi enige med LO og kan derfor kun opfordre til at regeringen ruller spareplanerne tilbage.

Bent Klim Johansen, formand for HK Stat Østjylland

For yderligere information kontakt Bent Klim Johansen, mobil: 41 11 51 64