Krisen blev brugt positivt

08. september 2015  |  Sjælland  |

Ufaglærte lageransatte hos SuperGros i Ringsted fik tilbud om uddannelse med løn under krisen. Næsten alle sagde ja og har nu bestået svendeprøven.

Foto af tillidsrepræsentant Poul Jensen fra SuperGros i Ringsted

Poul Jensen, tillidsrepræsentant for HK’erne på SuperGros i Ringsted, er glad for initiativet, som ledelsen tog med et tilbud til alle på lageret om at gennemføre en lager- og logistikuddannelse.

Når krisen kradser, fyrer vi folk!
Nej, vi uddanner vores medarbejdere! Så er de dygtigere, når krisen er overstået.

Kort fortalt er det tanken bag et uddannelsesprojekt på SuperGros’ lager i Ringsted, hvor samtlige ca. 60 ufaglærte i 2012 fik tilbud om – i arbejdstiden og med fuld løn – at gennemføre lager- og logistikuddannelsen på Selandia i Slagelse.

Stort set alle sagde ja. Og de gennemførte alle. Aflagde svendeprøve og bestod. Nu har de papir på deres kunnen, og med det i bagagen er vejen til et nyt job blevet lidt nemmere, hvis man alligevel står med en fyreseddel i hånden en dag.

Men det er ikke bagtanken, fortæller HK’ernes tillidsrepræsentant, Poul Jensen, på det store lager, som forsyner købmænd på Sjælland og omliggende øer med dagligvarer.

- Filosofien bag projektet er i en nedgangstid at bevare solide og dygtige medarbejdere via uddannelse i stedet for at fyre dem og dermed risikere at skulle i gang med at oplære nye, når krisen er passeret, forklarer han.

Skægt, men hårdt

Trods en vis nervøsitet blandt flere kollegaer i begyndelsen er konklusionen, at det har været en god oplevelse.

- Skægt, men også hårdt at sætte sig på skolebænken igen, erkender Poul.

Han er som den sidste ved at være gennem uddannelsen. Den har for hans vedkommende varet 15 ½ uge, afsluttende med et studiebesøg i Prag. Typisk har uddannelsen varet 15 uger, men med individuelt indhold, da alle ikke har samme baggrund og erfaringer.

Hver deltager blev derfor meritvurderet, og på den baggrund blev der planlagt individuelle forløb. Undervisningen har typisk været af 2-3 ugers varighed. Herefter tilbage på jobbet i nogle uger. Og så afsted til Selandia i Slagelse igen til et nyt kursus frem mod studiebesøg i udlandet og svendeprøve.

To fik kørekort

- Det har uden tvivl været et godt forløb for alle. Vores baggrundsviden, indblik i og forståelse for edb er vokset betydeligt. Der er tillige to kollegaer, der har bestået køreprøve og fået kørekort som en del af uddannelsen, så nu kan de også køre truck, fortæller Poul.

Unge sagde nej

Kun én ting ærgrer ham. Det er, at nogle af de unge kollegaer sagde nej til tilbuddet.

- De har god forstand på edb. Bruger det dagligt, men de har ikke papir på deres viden. De har ingen uddannelse. De afskærer sig nogle muligheder i fremtiden ved at sige nej, og jeg forstår det ærlig talt ikke. Det er jo ikke noget, der gør ondt, og vi havde supergode lærere, bemærker han.

Der blev ikke ansat vikarer under forløbet, da der jo netop var mindre at lave under krisen. Finansieringen blev klaret dels af virksomheden og dels ved at bruge de muligheder, der er for at få tilskud til uddannelse af voksne ufaglærte.

Projektet er et eksempel til efterfølgelse, anbefaler Poul Jensen.

Uddannelse Efteruddannelse Kompetencer

flere nyheder