Førsteplads til HK Kommunal Sydjylland

08. september 2015  |  Sydjylland  |

Sydjylland havde i årets andet kvartal den bedste medlemsudvikling i den interne konkurrence mellem landets HK-afdelinger på det kommunale område.

Fællesskab, engagement og aktiviteter gav HK Kommunal Sydjylland en succesoplevelse i forbindelse med afstemningen om OK 15 i begyndelsen af året. Aktive tillidsrepræsentanter som Gitte Buksti her på Hospitalsenheden Horsens var med til at få stemmeprocenten helt op på 68.

For første gang siden begyndelsen af 2012 er HK Kommunal Sydjylland nummer 1 blandt landets afdelingssektorer på det kommunale område, når det gælder positiv medlemsudvikling.

Sydjylland har nemlig i andet kvartal af 2015 været det område i landet, hvor det er gået mest fremad med medlemstallet inden for HK Kommunal.

Ikke bare er medlemstilbagegangen stoppet. HK Kommunal Sydjylland har i andet kvartal haft en medlemsfremgang på +13 fuldtidsvægtede erhvervsaktive medlemmer.

Støtte og holdarbejde og ”tro på lortet”

Lene Roed, formand for HK Kommunal Sydjylland, er naturligvis glad for førstepladsen. Og hun har nogle bud på, hvorfor medlemsudviklingen har været så flot i april, maj og juni:

- I HK Kommunal Sydjyllands bestyrelse har vi i mange år haft et særligt fokus på løbende at understøtte vores tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter i deres daglige arbejde. For eksempel i forhold til kursusdage, temadage og konferencer. I de seneste år har vi også understøttet de lokale klubber til aktiviteter lokalt på deres arbejdspladser.

- Den organiserende fagforening for os betyder, at vi skal være nærværende, relevante over for vores medlemmer og give dem værdi. Det handler i høj grad om synlighed, synlighed og synlighed. Vi - jeg som formand, bestyrelsen, medarbejderne i det kommunale team og ikke mindst vores tillidsvalgte - er hinandens forudsætninger, og kun i fællesskab kan vi gøre en forskel, siger Lene Roed.

Som eksempel nævner hun afstemningen om overenskomster i begyndelsen af 2015, hvor målet var en stemmeprocent på 50.

- Men vi fik en stemmeprocent på 68 i HK Kommunal Sydjylland. Fælleskabets vilje, gejst, engagement og aktiviteter gjorde forskellen, mener hun.

- Hvad er vores drivkraft? ”Vi tror på lortet”. Vi vil alle gøre en forskel til gavn for medlemmerne. Vi tror på, at dét vi har at byde på i vores forening, er det bedste, siger hun.

Lokal involvering og synlighed

Lene Roed fremhæver også det vigtige i at lytte til medlemmerne og registrere deres ønsker, behov og forventninger:

- Det betyder, at mange af vores fælles aktiviteter lokalt på arbejdspladserne planlægges ud fra et koncept med involvering og aktivering af medlemmerne.

- Vores tillidsrepræsentanter og de lokale klubber har gennem mange år ydet et fantastisk arbejde - men har tidligere ikke været så optaget af, at formidle det. I dag udsender mange af klubberne nyhedsbreve til deres medlemmer, så de løbende formidler det arbejde, de udfører lokalt, Flere fortæller også deres kolleger om aktiviteter i HK Kommunal Sydjylland og i afdelingsregi, fortæller Lene Roed.

Ingen hvilen på laurbærrene

Men kan HK Kommunal Sydjylland så læne sig tilbage nu og hvile på laurbærrene? Eller skal der hentes flere førstepladser?

- Vi læner os bestemt ikke tilbage. Ikke fordi vi alene tænker i førstepladser - de er nu rare nok - men fordi processen med altid at have vores medlemmer i fokus, at være nærværende, relevante og værdiskabende er en fortløbende og udviklende proces.

- I bestyrelsen har vi flere mål, der blandt andet handler om kompetenceudvikling af vores medlemmer og at udvikle et sundt arbejdsmiljø på vores arbejdspladser, siger Lene Roed.

Organisering HK-medlemmer

Vil du vide mere om HK Kommunal Sydjylland?

Klik og læs

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK