Elever bag konference om arbejdsmiljø

08. september 2015  |  MidtVest  |

Elever fra UCH, Uddannelsescenter Holstebro, har med hjælp fra HK MidtVest sat spot på arbejdsmiljøet og god kollegakarma.

- Vi havde som et led i undervisningen fået til opgave at arrangere en konference, og vi valgte arbejdsmiljø, fordi det er et spændende og bredt emne, og fordi der er mange inden for vores arbejdsområde, der bliver ramt af stress, fortæller Maria Lauring, 30 år, der er kontorelev hos Ikast-Brande Kommune.

Sammen med syv andre kontorelever havde hun arrangeret konferencen, som blev holdt på UCH tirsdag 1. september, og som havde ca. 100 kontor- og HG-elever som deltagere.

De otte kontorelever havde allieret sig med ungdomskonsulent Dennis Frandsen fra HK MidtVest, der fortalte bredt om arbejdsmiljø, både det fysiske og det psykiske.

Hvad er et godt arbejdsmiljø for dig

Dennis Frandsen i gang med at snakke arbejdsmiljø med eleverne på UCH.

Dennis Frandsen bad eleverne  fortælle om, hvad et godt arbejdsmiljø er for dem.

Eleverne blev til en start bedt om at bruge to minutter på at overveje, hvad et godt arbejdsmiljø er for dem, og svaret var blandt andet gode fysiske rammer, en ledelse, som bakker op, og ikke mindst kolleger, der respekterer én, og som man har gode sociale relationer til.

Dennis Frandsen kunne fortælle, at en ny undersøgelse, som HK har lavet, viser, at godt kollegaskab er den absolut vigtigste faktor for trivslen på jobbet. Ifølge undersøgelsen, som er foretaget blandt knap 2.000 danskere blandt Epinions Danmarkspanel, er gode kolleger dobbelt så vigtige som en god chef og god løn. Derfor er HK også i gang med at kåre Danmarks Bedste Kollega.

Dennis Frandsen kom i sit indlæg ind på emner som arbejdsskader, arbejdstid, fritidsjobs, forandringer på arbejdspladsen, indeklima, indretning af arbejdspladsen, konflikter, løft og arbejdsstillinger, mobning og chikane, psykisk arbejdsmiljø, social kapital, stress og vold, trusler og røveri.

Du skal kunne sige nej

Dennis Frandsen og Daniella Østergaard.

Daniella Østergaard, der ´blev færdig med at læse til administrationsøkonom i sommer, tænker over arbejdsmiljøet, når hun søger job hos en arbejdsgiver.

Med sig havde Dennis Frandsen Hans Christian Fløe, der er formand for HK Stat MidtVest, og 20-årige Daniella Østergaard fra Skive, der blev færdig med at læse til administrationsøkonom på Erhvervsakademi Dania i Viborg i sommer. Daniella tilbragte praktiktiden hos Morsø Kommune.

- Når du søger job, tænker du så over arbejdsmiljøet, blev Daniella spurgt af Dennis Frandsen.

- Ja, jeg vil gerne arbejde et sted, hvor jeg er glad for at være, og hvor jeg bliver respekteret, fortalte hun.

- Du stiller altså krav til din kommende arbejdsplads?

- Ja, for er der et godt arbejdsmiljø, vil jeg være mere engageret og motiveret som medarbejder, sagde Daniella.

- Da du var i praktik, hvordan havde du det med at sige nej til opgaver, spurgte Hans Christian Fløe.

- Det havde jeg svært ved, og det betød, at jeg ofte sad efter arbejdstid med arbejde, fordi jeg gerne ville have anerkendelse. Men i dag er jeg blevet bedre til sige til, hvis jeg har for meget at lave, så det ikke går ud over privatlivet.

- Det, Daniella siger, er vigtigt. Det er vigtigt, at man forstår at sige nej, ellers risikerer man bare, at lederen bliver ved at proppe på, og en dag bliver arbejdsbyrden måske for stor, så man går ned med stress, påpegede Hans Christian Fløe over for de 100 konferencedeltagere.

- Ja, ofte er det først, når det hele er ramlet, og medarbejderen er gået ned med stress, at der bliver gjort noget på arbejdspladsen, så sørg for at passe på jer selv. I skal holde mange år på arbejdsmarkedet. Mange af jer skal arbejde, til I bliver 74 år, supplerede Dennis Frandsen.

Arbejdsmiljøet er vigtigt

Jeppe Toustrup og Sarah Doile.

Jeppe Toustrup og Sarah Doile syntes, det var et vigtigt emne, konferencen handlede om.

For Sarah Doile på 23 år og Jeppe Toustrup, 21 år, der begge er kontorelever hos Midt- og Vestjyllands Politi - Sarah hos anklagemyndigheden og Jeppe i servicecentret – var det et vigtigt emne, konferencen handlede om.

- For at kunne præstere noget, skal man have det godt, og er man glad for dit arbejde, så yder man mere. Og man bruger jo halvdelen af sin dag på jobbet, så derfor betyder det noget, at man har det godt på arbejdspladsen, mente Sarah.

- Ja, hvis ikke, du har det godt på din arbejdsplads, har du jo ikke lyst til at komme på arbejde. Arbejdsmiljøet skal være i orden, både det fysiske og det psykiske. For mig betyder det især meget, at der er nogle kolleger, som jeg kan med socialt, sagde Jeppe, inden konferencen sluttede.

Ungdomskonsulent kommer gerne ud

Dennis Frandsen, ungdomskonsulent i HK MidtVest, kommer gerne ud på uddannelsesinstitutioner som gæsteunderviser i forbindelse med projekter, temaer eller samfundsundervisningen.

Af emner, som han som gæsteunderviser tager op, er blandt andet det globale arbejdsmarked, arbejdsmiljø, den danske model, personlig power, LinkedIn og jobsøgning.

Tilbuddet om at få Dennis Frandsen ud er gratis og understøtter HK’s vision om at ruste studerende til det danske arbejdsmarked.

Dennis Frandsen kan kontaktes på telefon: 2168 1029 eller e-mail: Dennis.Frandsen@hk.dk

Studerende Fremtidens Talenter

Find vores åbningstider og adresser

Find HK MidtVest