Jobcentre opruster kraftigt på erhvervsservice

09. september 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Kommunerne skruer nu på flere niveauer op for den udadvendte jobindsats over for virksomheder og borgere.

Med en række nye initiativer i form af intensiveret virksomhedskontakt, nyansættelser og kompetenceløft til jobcentermedarbejderne går flere af landets kommuner – på linje med HK Østjylland - nu i offensiven med en pæn satsning på samarbejdet med erhvervslivet.

Personale- og uddannelsesløft

På Nordfyn slår kommunen i disse dage otte nye jobrådgiver- og virksomhedskonsulentstillinger op. Nyansættelserne er en del af en investering på i alt 24 millioner kroner, der har til formål at styrke indsatsen over for kommunens ledige gennem en opprioritering af det virksomhedsrettede arbejde.

I København er kommunen netop ved at vedtage en bevilling på mere end 16 millioner kroner i hvert af årene 2016 og 2017 til et kompetenceløft til alle jobmedarbejdere med borger- eller virksomhedskontakt. Kompetenceløftet skal så vidt muligt gives i form af en ekstern, kompetencegivende uddannelse, der har til formål at levere service af højeste kvalitet til blandt andre virksomheder.

Virksomhedsrekruttering i fokus

Byggekoncernen NCC har som den første større virksomhed indgået et strategisk samarbejde i form af en jobserviceaftale med de kommunale jobcentre. Det sker som led i beskæftigelsesreformen, hvor store virksomheder nu får tilbudt en indgang til jobcentrene, skriver Berlingske Business.

Og i det østjyske har jobkonsulenterne haft gedigen succes med oprustning af virksomhedsindsatsen gennem den HK-jobbørs, der har til formål at matche de jobsøgendes ønsker med arbejdsgivernes behov.

Måltallene for jobbørsen siger, at jobkonsulenterne skal have kontakt med 307 virksomheder i 2015, men med fire måneder til årets udgang, har de allerede haft kontakt med 350 virksomheder. Indtil videre har 45 HK’ere fået ny arbejdsgiver gennem jobbørsen.

Social og beskæftigelse Arbejdsmarked

Vi har stærke faglige netværk

Find dit netværk

Vi har stærke faglige netværk

Find dit netværk

Har du også læst...

OK18: Vi kæmper for reallønnen

22. februar 2018  | HK Kommunal  | DL

Der er torsdag fortsat ikke for alvor kommet gang i overenskomstforhandlingerne i kommuner og regioner. HK Kommunals formand,Bodil Otto, håber på et forlig, men konstaterer, at det ser vanskeligt ud. Forberedelsen af en mulig konflikt går nu i gang.

Katten efter MUS'en

21. februar 2018  | HK Kommunal

Flere organisationer efterlyser alternativer til den årlige MUS, som de betegner som tung og forældet. Indtil videre kan MUS ikke undværes som den samtale, hvor man går i dybden med medarbejderens udvikling, mener HK Kommunal.

Administrative udgifter er ikke altid hvad de ser ud til

19. februar 2018  | HK Kommunal

Lyngby-Taarbæk Kommune har bedt et hold forskere analysere dens administrative udgifter og sammenligne med tre andre kommuner. På overfladen ser det ikke godt ud, men reelt set er forskellen minimal og kan let forklares.

Se alle nyheder

Åben i dag 08-16