HK.dk logo

Smugkig på borgerkontakten i fremtiden

09. september 2015  |  HK Kommunal  | 

Er du klar til at rykke dig fra at være specialist i regler og love til at have kommunikation og samarbejde som faglig styrke? Bliv klogere på fremtidens kompetencer her.

I fremtiden kommer borgerkontakten til at skifte karakter. Fra at handle om at fortælle om regler og lovstof skal medarbejdere i eksempelvis borgerservicecentrene i kommunerne i langt højere grad have fokus på at kunne kommunikere, samarbejde og finde veje til en løsning sammen med borgeren.

Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra Fremfærd Borger, der er et samarbejde mellem HK Kommunal og KL.

Læs meget mere om projektet - og hent de foreløbige resultater hos Fremfærd.

Fremfaerd.dk

- Det kalder på helt nye kompetencer hos medarbejdere med borgervendt kontakt, og det kræver en omstilling hos medarbejderne i forhold til den måde, de samarbejder med borgerne på, når de henvender sig. Derfor bliver medarbejdernes kompetencer afgørende for, at borgerne oplever en respektfuld og rimelig service, hjælp og en tilpasset løsning, der samtidig er realiserbar for kommunen, lyder det i et nyt inspirationsmateriale, som er første skridt mod et nyt uddannelsestilbud for kommunalt ansatte med borgerkontakt.

5 kompetencer

I projektet er der defineret fem kompetencer, som er centrale for fremtidens specialist i borgerkontakt. 

  • 1
    Kommunikation

    Specialisten i borgerkontakt skal kunne evne at udtrykke sig klart og præcist i både skrift og tale. Specialisten skal kunne formidle både i en-til-en mødet og til foredrag og undervisning. Derudover skal specialisten have en veludviklet spørgeteknik, således at han/hun kan afdække borgerens ressourcer og behov. Kropssproget er ligeledes vigtigt i forhold til at nedtone konflikter. Medarbejderen skal kunne kommunikere på engelsk – og også gerne på tysk.

  • 2
    Pædagogik og coaching

    Specialisten i borgerkontakt skal kunne afkode borgerne og hurtigt kunne danne sig et førstehåndsindtryk og lave en helhedsvurdering af borgerens livssituation. 'Hjælpegenet' skal pakkes væk, i stedet skal specialisten medbetjene borgeren. Det vil sige, at assistere borgeren med opgaveløsningen i stedet for at lave det for dem, således at borgerne bliver i stand til at hjælpe sig selv.

  • 3
    Organisatorisk indsigt

    Specialisten i borgerkontakt skal have en bred viden og fagligt overblik over kommunen og ’det offentlige Danmark’.

  • 4
    IT

    Specialisten i borgerkontakt skal have et indgående kendskab til digitale løsninger, det være sig både forskellige relevante programmer og forskellige hjælpemidler – iPhone, iPad, Android mv. Specialisten skal kunne vejlede i disse og overbevise om behovet for disse til borgeren.

  • 5
    Personlige kompetencer

    Specialisten i borgerkontakt skal evne at være serviceminded og være kommunens ansigt udadtil. Han/hun skal være god til at samarbejde og samtidig trække på sine kollegaers kompetencer. Specialisten i borgerkontakt skal kunne levere en vedvarende og effektiv betjening af borgerne, de skal evne at ’være på', og klare travle perioder og kunne trives i en travl hverdag med mange afbrydelser. Specialisten i borgerkontakt skal være kulturelt rummelig.



Efteruddannelse Karriere Kompetencer Ydelse og borgerbetjening

få 25.000 kroner til kompetence-
udvikling

Kompetencefonde

få 25.000 kroner til kompetence-
udvikling


Kompetencefonde

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk