Styrk din koncentration med HK

08. september 2015  |  MidtVest  |

Hvordan styrker du din koncentration og motivation? HK MidtVest deler i øjeblikket gode fif til en bedre studieteknik ud på uddannelsesinstitutionerne.

Det er ungdomskonsulent i HK MidtVest, Dennis Frandsen, der har tilbudt uddannelsesinstitutionerne i det midt- og vestjyske at kigge forbi sammen med kursus- og konsulentvirksomheden Supplement og give eleverne vejledning i, hvordan de forbedrer deres studieteknik.

Indtil videre er det blevet til seks besøg på de forskellige erhvervsakademier i området blandt andet Erhvervsakademi MidtVest i Holstebro, hvor 48 finansøkonomelever sad klar til at suge til sig.

Find din indre motivation

Line Sander i gang med at give gode fif til studieteknik foran 48 finansøkonomelever.

Line Sander kom blandt andet med fif til at flytte motivationen fra det ydre til det indre.

- Så I den danske astronaut Andreas Mogensen blive sendt ud i det ydre rum? Da han blev spurgt om, hvorfor han havde valgt at tage afsted, hvad tror I så, han svarede. Nysgerrighed, lød det fra Line Sander, der er partner og administrerende direktør i Supplement.

- Når I sidder med en tekst, I skal læse, gælder det om at flytte motivationen fra det ydre til det indre. Ydre motivation er, hvor man tænker: Jeg burde. Indre motivation handler om at have lyst. Og ét af midlerne til at flytte sin motivation er nysgerrighed. I kan eksempelvis erstatte overskriften i en tekst med et spørgsmål, så går hjernen automatisk i gang med at lede efter svar i teksten, forklarede hun.

Noget, der også styrker motivationen, er, hvis man kan se formålet med det, man skal lære. Line Sander opfordrede derfor eleverne til at bede deres undervisere give eksempler på, hvordan den viden, de skal tilegne sig, kan bruges i praksis.

Hun rådede også eleverne til at effektivisere det, de læser, ved at alliere sig med en studiemakker og snakke med ham eller hende om det, de har læst.

Line Sander kom også med fif til, hvordan eleverne kan rydde det mentale skrivebord, inden de går i gang med at læse.

- Lav en seddel med de ting, I skal have gjort i løbet af dagen, det kan være at handle ind, tjekke sit vagtskema på fritidsjobbet, foretage et telefonopkald. Ved at skrive det ned, er I fri for at tænke på det, og det svarer faktisk til, at man lukker programmer ned på en smartphone for at få mere levetid på batteriet, fortalte hun.

Brugbare idéer

Maiken Randrup-Thomsen og Heidi Engelst Nielsen.

Maiken Randrup-Thomsen og Heidi Engelst Nielsen syntes, det var rart at få input til, hvordan de kan arbejde på studiet til finansøkonom.

Maiken Randrup-Thomsen, 25 år og fra Struer, og 21-årige Heidi Engelst Nielsen fra Holstebro var glade for fiffene.

- Jeg kan godt have svært ved at koncentrere mig, fordi jeg tænker på ting, jeg skal. Så jeg synes om idéen med at skrive tingene ned, sagde Maiken.

- For nogle af os kan det være et stykke tid siden, vi har været gennem en uddannelse, så det er rart at få nogle input til, hvordan man kan arbejde på studiet, mente Heidi.

Også 29-årige Nicole Funch Aalbæk Kristensen fra Holstebro var positiv.

- Jeg har 23 sider, jeg skal læse til på mandag, og det er altså rigtig skidt, hvis jeg skal læse den samme linje 10 gange. Det med at erstatte overskriften i en tekst med et spørgsmål tror jeg kan hjælpe på koncentrationen, så det vil jeg prøve, fortalte hun.

16 værktøjer

Nicole Funch Aalbæk Kristensen.

Nicole Funch Aalbæk Kristensen i gang med at teste sin koncentrationsevne ved på et minut at forbinde 60 tal på et stykke papir i numerisk rækkefølge.

I alt havde Line Sander 16 værktøjer med til finansøkonomeleverne på Erhvervsakademi MidtVest.

Foruden værktøjer til at forbedre motivationen og koncentrationen handlede det blandt andet om fif til at komme til at læse hurtigere, huske bedre og tage bedre notater. Eleverne fik også adgang til en gratis e-bog om studieteknik.

Ungdomskonsulent kommer gerne ud

Dennis Frandsen, ungdomskonsulent i HK MidtVest, kommer gerne ud på uddannelsesinstitutioner som gæsteunderviser i forbindelse med projekter, temaer eller samfundsundervisningen.

Af emner, som han som gæsteunderviser tager op, er blandt andet det globale arbejdsmarked, arbejdsmiljø, den danske model, personlig power, LinkedIn og jobsøgning.

Tilbuddet om at få Dennis Frandsen ud er gratis og understøtter HK’s vision om at ruste studerende til det danske arbejdsmarked.

Dennis Frandsen kan kontaktes på telefon: 2168 1029 eller e-mail: Dennis.Frandsen@hk.dk

Studerende Fremtidens talenter Kompetencer

Kulturelle og andre spændende medlemstilbud

Se HK Medlemsfordele