Nyt netværk for HK's frie fugle

14. september 2015  |  Carl Ancher Pedersen

Faglig konsulent Stine Skogberg i HK Privat Østjylland har været med til at sparke Freelancer.dk i gang - og trods navnet er det meget mere end web og Facebook

ARTIKEL FRA BRANCHESEKTIONSBLADET FOR IT, MEDIE OG KOMMUNIKATION. NR. 7/2015

Tekst: Carl Ancher Pedersen

Champagnepropperne sprang, da Freelancer.dk - det nye netværk for HK’s frie fugle - 4. maj gik i luften på et kickoff-møde i Centralværkstedet i Aarhus.

Her lagde omkring 50 freelancere - både medlemmer og ikke-medlemmer - øre til et oplæg om at komme godt i gang som freelancer, to freelancemedlemmer fortalte om deres erfaringer, og der var mulighed for dialog og udveksling af erfaringer.

- Det er det allervigtigste. Før vi etablerede netværket, tog vi medlemmerne med på råd. Og de har været meget optaget af, at det først og fremmest skal være et fysisk netværk, hvor de kan mødes, snakke sammen, få ny viden og dele den. Rent webbaserede netværk og fora er der nok af i forvejen, siger Stine Skogberg, faglig konsulent i HK Privat Østjylland.

HK skal gøre mere for freelancerne

Kritiske røster på generalforsamlingen i HK Grafisk Kommunikation Østjylland i marts sidste år var det wake-up call, som satte Stine Skogberg i gang med at få netværket op at stå. Flere mente, at HK havde for få tilbud til sine freelancemedlemmer.

- Det er jeg enig i. Der er et voksende arbejdsmarked for løst ansatte og freelancere. Og vi risikerer, at de kommer til at fungere som løntrykkere i forhold til fastansatte medarbejdere i virksomhederne.

Derfor er det vigtigt, at vi som fagforening "klæder dem på" til freelancetilværelsen, siger Stine Skogberg.

Der er en risiko for, at freelancere kommer til at fungere som løntrykkere i forhold til fastansatte medarbejdere i virksomhederne. derfor er det vigtigt, at vi som fagforening "klæder dem på".

Freelancere fra hele landet er velkomne

Stine Skogberg

Faglig konsulent Stine Skogberg, HK Privat Østjylland

Hun mener også, at HK bør overveje et tættere samarbejde med andre fagforeninger, der organiserer freelancere. Fx Teknisk Landsforbund, der ligefrem har oprettet sin egen freelancevirksomhed, Teknik og Design.

- Kunne vi i HK gøre noget lignende?

I alle tilfælde bør HK blive mere afklaret på, hvad vi vil med medlemsgruppen, siger Stine Skogberg.

HK Privat Østjylland har taget teten med Freelancer.dk og fundet midler til at få netværket op at køre. Hen ad vejen håber den faglige konsulent på større bevågenhed fra HK Privat på landsplan og fra HK i det hele taget.

Hun understreger, at alle freelancemedlemmer i HK er velkomne til at deltage, selv om netværket er blevet til på østjysk initiativ.

Ildsjæle skal holde netværket i gang

Stine Skogberg glæder sig over, at så mange deltog i kickoff-mødet, og over den store mangfoldighed blandt deltagerne.

2. juni blev der fulgt op med et nyt velbesøgt møde, hvor hovedtemaet var ”Konkollegaer”. Det handlede om, hvordan man håndterer at netværke med andre, der både er en slags kolleger og potentielle konkurrenter. Yderligere to møder, 18. august og 1. oktober, er tilrettelagt i samarbejde med bureauet Karlbak og skåret over samme læst: oplæg, diskussion og tid til at netværke.

- Møderne er gode som holdepunkter, men på sigt skulle netværket gerne blive selvkørende. Det kræver, at nogle ildsjæle holder det i gang, fastslår Stine Skogberg.

Kontant udbytte af HK-kontingentet

Uanset at netværkene er selvkørende, vil HKPrivat fortsat være klar i kulissen med råd og dåd.

- Vi er altid klar til at rådgive om prisfastsættelse og kontrakter, ligesom vi har haft succes med at inddrive penge til freelancemedlemmer fra kunder, der ikke betaler. Også freelancemedlemmer kan dermed få et helt kontant udbytte af deres HK-kontingent, siger Stine Skogberg.

Freelancer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK