Betaler uddannelse sig egentlig altid?

15. september 2015  |  Dansk Laborant-Forening

Stadig flere jobs besættes af studentermedhjælpere og korttidsuddannede. Således starter Susanne Bahne Hansen, formand DL-F, i et debatindlæg, bragt i Politiken den 12. september. På årets delegeretmødet i DL-F var emnet studentermedhjælpere til heftig debat. Susanne Bahne Hansen rejser i sit debatindlæg spørgsmålet, om det virkelig kan være i samfundets interesse, at vi betaler for uddannelsen af laboranter, hvis deres hænder erstattes af studentermedhjælpere.

Jacob Fuglsang (Uddannelsesredaktør, Politiken, red.) skriver 4.9., at studiejobs er blevet en erstatning for uddannet arbejdskraft og fortrænger andre fra arbejdsmarkedet.

Antallet af studentermedhjælpere har ganske rigtigt været stigende på både offentlige og private arbejdspladser de seneste år. Dygtige og veluddannede laboranter, der har en kortere videregående uddannelse på 2,5 år, er i dag sandhedsvidner til den udvikling alene inden for laboratorieverdenen.

De to problemer, Fuglsang fremhæver: at studentermedhjælpere fortrænger andre ansatte, og at det faglige niveau på studierne falder i takt med omfanget af de studerendes studiejobs, skaber et langt større problem: at vores arbejdsmarked bevæger sig mod flere studentermedhjælpere, korttidsansatte og færre erfarne medarbejdere på arbejdspladserne. På længere sigt kan det skabe et alvorligt tab af velkvalificeret arbejdskraft, der ellers sikrer et kontinuerligt, højt fagligt niveau på landets arbejdspladser.

Det glæder mig, at Charlotte Rønhof, underdirektør i Dansk Industri (DI), har udtalt i løbet af sommeren, at studier skal vægtes højere end studiejobs. Men DI vil dog ikke gå så langt som til at følge opfordringen fra Københavns Universitet, der i foråret anbefalede arbejdsgiverne at skrue ned for omfanget af studiejobs. For som Rønhof udtalte til Politiken i maj: Hvis de kommer ned på 8 timer om ugen, kan vi risikere, at de ender med at få piccolinearbejde, og det er de for kvikke til.

Med det argument afsløres lige præcis problemets omfang. Arbejdsgiverne har fundet en fed fidus, der koster væsentlig mindre end at ansætte uddannet arbejdskraft.

Det kan umuligt være i samfundets interesse, at vi betaler for uddannelsen af f.eks. laboranter for bagefter at presse dem ud af deres fag og erstatte dem med kvikke studentermedhjælpere.

Studentermedhjælpere får ikke syge børn, de arbejder gerne i weekenderne, og efteruddannelse har de heller ikke brug for. Mindre brok og mere arbejde. De er på arbejdspladsen få år som studentermedhjælpere og skal i øvrigt skynde sig med at blive færdiguddannet som en konsekvens af fremdriftsreformen.

Hvorefter de kan stille sig op i arbejdsløshedskøen, når deres fag besættes – paradoksalt nok af kvikke studentermedhjælpere.

UDDANNELSES - og forskningsminister Esben Lunde Larsen har udtalt, at de studerende skal koncentrere sig om det akademiske håndværk og blive færdige med studierne. Jeg er enig med ministeren. Og lad dog laboranterne koncentrere sig om at udføre deres laboratorietekniske håndværk, som de har taget en uddannelse for at være de bedste til.

Susanne Bahne Hansen, formand i Dansk Laborant-Forening

Hanne Loop og DLF-Trifolium