HK Stat-formand kræver tryghed for ansatte, når arbejdspladsen flytter

16. september 2015  |  HK Stat  |

Den udflytning af statslige styrelser fra København, som regeringen lægger planer for i disse dage, kan blive en succes, hvis Folketinget giver de ansatte klare rammer og trygge vilkår, fx i form jobsikkerhed. Det sagde Rita Bundgaard, da hun tirsdag fremlagde forslag til en politisk aftale om tryghedsskabende initiativer og finansiering af flytninger for Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer.

Giv størst mulig jobsikkerhed for både dem, der flytter med og dem, der ikke gør det. Giv medarbejdere, der står for at blive afskediget, fordi de ikke flytter med, ret til uddannelse eller hjælp til at finde andet arbejde. Og indfør en løngaranti, så man ikke går ned i løn, hvis man flytter med arbejdspladsen ud af København.

Det er 3 af de rettigheder, HK Stat gerne vil sikre medlemmer og alle andre statsansatte, hvis arbejdspladser nu står for at blive flyttet rundt i landet.

- De kommende udflytninger af et endnu ukendt antal statslige arbejdspladser fra København er en ekstraordinær situation for de mange ansatte, som vil blive berørt. Derfor er der brug for en ekstraordinær indsats, hvis flytningerne skal blive en succes.

Sådan sagde Rita Bundgaard, formand for HK Stat, da hun tirsdag den 15. september præsenterede medlemmer af Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer for sit bud på, hvad politikerne skal være opmærksomme på i forbindelse med beslutningen om at udflytte statslige arbejdspladser.

Nuværende regler er ikke nok

Udvalget havde inviteret HK Stat og en række andre faglige organisationer til det lukkede møde.

- Jeg ved, at medlemmerne af HK Stat er glade for og stolte af at bidrage til professionel og effektiv administration af statens opgaver. Men jeg ved også, at de lige nu er meget usikre på deres jobsituation. Derfor opfordrer jeg Folketinget til at skabe tryghed, sagde Rita Bundgaard.

- Størst mulig tryghed for alle medarbejdere er afgørende vigtigt, hvis en politisk beslutning om flytning af statslige arbejdspladser skal lykkes. Det nuværende regelsæt på området er langtfra tilstrækkeligt og kræver et supplement, understregede hun.

Konkret foreslog Rita Bundgaard, at der bliver afsat penge på finansloven til udflytninger. De enkelte styrelser kan ikke selv betale de ekstra udgifter af deres normale budgetter.

Samtidig foreslog hun politikerne at indføre en række obligatoriske tryghedsskabende foranstaltninger – fx i form af jobgaranti. Og hun listede en række emner op, som samarbejdssystemet på de berørte arbejdspladser skal drøfte, hvis arbejdspladsen eller dele af den skal flyttes. Blandt emnerne er pligt til etablere jobbanker, øget hensyntagen til seniorer og justering af reglerne for flyttegodtgørelse.

- Det er afgørende, at man får mulighed for i et tillidsfuldt, lokalt samarbejde at drøfte disse emner. Det er på de enkelte arbejdspladser, man bedst ved, hvilke løsninger der vil virke, siger Rita Bundgaard til HK.DK.

- De økonomiske omkostninger ved at udvise politisk lederskab for flytninger gennem en tryghedsaftale vil være forholdsvis begrænsede. Men erfaringerne viser, at politisk medansvar er afgørende for en succesfuld proces, sagde HK Stat-formanden til Christiansborgpolitikerne.

Interesserede politikere

Ifølge Rita Bundgaard var politikerne ’oprigtigt interesserede’ i de forslag, HK Stat havde med til mødet. Det første opfølgende møde med et af udvalgsmedlemmerne, socialdemokraten Magnus Heunicke, er allerede aftalt, oplyser HK Stats sekretariat.

Udvalget for Landdistrikter og Øer sender nu HK Stats forslag videre til erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V). Udvalget spørger samtidig efter ministerens kommentarer til bidraget. Det oplyser udvalgets sekretær.

Regeringen har tidligere oplyst, at den inden Folketingens åbning den 6. oktober fremlægger en samlet plan for placering af statens arbejdspladser.

Læs også på politiken.dk:
Fagforeninger: Staten må til lommerne, hvis job skal rykkes ud på landet

Sådan vil HK Stat skabe tryghed

Obligatoriske foranstaltninger

• Særskilt finansiering af flytninger via fx finansloven
  • Størst mulig jobsikkerhed – både for medarbejdere, der flytter med arbejdspladsen og for dem, der ikke gør det
  • Løngaranti
  • Ret til uddannelse eller outplacement, hvis man er afskedstruet/afskediget
  • Klare, forpligtende bestemmelser om samarbejdssystemets rolle før, under og efter flytninger

Til forpligtende drøftelse i samarbejdssystemet

• Pligt til at etablere jobbanker med fx ret til jobsamtale til ledige stillinger
  • Fastholdelsestiltag (i hele landet)
  • Mulighed for en form for prøveperiode som medarbejder på udflyttet arbejdsplads uden tab af rettigheder
  • Rekrutteringstiltag
  • Øget hensyntagen til seniorer
  • Justering af reglerne for flyttegodtgørelse.

Udflytning