Kirsten Westh vinder Jytte-prisen

16. september 2015  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Årets modtager af Jytte-prisen blev Kirsten Westh, der i en mindre menneskealder har kæmpet for biblioteksassistenternes plads og muligheder på bibliotekerne.

Kirsten Westh smilte og lyste som aldrig før, da hun på HK Kommunals Bibliotekskonference i Nyborg modtag den traditionsrige Jytte-pris. En pris, der igennem 30 år har haft mange kendte kulturpersonligheder som modtagere.

Og nogle af dem var da også indstillet i år. Men i år nåede antallet af kendisser på indstillings-sedlen ikke engang tæt på det antal, hvor der stod Kirsten Westh på.

Du flytter noget i mennesker

Kirsten Westh modtager Jytte-prisen 2015

Det var nærmest et folkekrav, at Kirsten Westh skulle modtage prisen. Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal, havde det ærefulde hverv at overrække prisen – og han understregede netop Kirsten Westh mangeårige indsats og arbejde på biblioteksscenen.

- Du gjorde dit indtog i Biblioteksudvalget i 1990, og der blev du ind til du sidste år fik et lederjob. Du er en person, der haft relationer til stort set alle inden for biblioteksverdenen, men mest alt har du været der for medlemmerne. Du har raget op og gør det fortsat. Du er en person, der flytter noget i mennesker. Med mod, vilje, frisind og kraft.

Hjælpsomhed og begejstring

Det var en tydelige bevæget Kirsten Westh, der gik på podiet for at modtage prisen. Men da først de værste følelser havde lagt sig, var hun da også tilbage i vanlig stil. Af hjertet tak.

- Jeg er vildt stolt og vildt glad for at modtage prisen. Der er så mange at takke, men først og fremmest vil jeg gerne hylde den hjælpsomhed, som jeg har mødt over hele landet, om det det så var for det lift jeg fik i Hjørring, da jeg engang skulle holde et oplæg eller det er den begejstring og engagement I alle viser, lød det fra Kirsten Westh i hendes takketale.

Fakta om Jytte-prisen

HK Kommunal uddeler Jytte-prisen hvert andet år som anerkendelse af en eller flere personer, der har gjort sig særligt bemærket på det kulturelle område, som har et skævt syn på verden, og som med hjerte og sjæl kæmper for sin sag.

Prisen er opkaldt efter Jytte Hansen, der i en årrække arbejdede på Frederikshavn Bibliotek og var primus motor i det biblioteksfaglige arbejde i HK Kommunal.

Med kulturprisen følger en check på 10.000 kroner.

Skole, bibliotek og kultur HK-medlemmer