Brug HK’ernes viden når der digitaliseres

17. september 2015  |  Sjælland

En ny fireårig digitaliseringsstrategi, som skal effektivisere og forny den offentlige sektor markant, bliver fremlagt senere i år. HK Stat er spændt på resultatet.

Laptop tastatur tæt på

Den nuværende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi udløber ved årsskiftet, og arbejdet med en ny fireårig strategi blev skudt i gang i 2014. En strategi, som skal digitalisere den offentlige sektor i endnu højere grad. Når den er fuldt implementeret i 2020, skulle vi gerne have en moderne, effektiv og lettere tilgængelig offentlig sektor, som giver borgere og virksomheder en bedre og mere sammenhængende service og samtidig er omkostningseffektiv.

Dette vil kræve betydelige ændringer i måden, den offentlige sektor arbejder på. HK Stat Sjællands formand, Estrid Husen, er meget spændt på at se resultatet af arbejdet, men også bekymret. Hun gav for nylig udtryk for sine tanker i lokalpressen:

- Jeg er, sammen med flere andre, spændt på, hvad digitaliseringsstrategi 2016-2020 – der efter planen bliver fremlagt senere i år, kommer til at byde på af nye tiltag. Det er jeg, fordi jeg grundlæggende synes, at digitalisering er en god idé. Digitalisering kan bl.a. give os ny viden, overblik og en mere smidig sagsbehandling. Men jeg kan ikke undgå at være lidt bekymret ved udsigten til, at man skal spare 2-4 milliarder kroner ved at øge digitaliseringen i den offentlige sektor, herunder staten, siger Estrid Husen og fortsætter:

- Jeg er selvfølgelig først og fremmest bekymret på HK’ernes vegne. Men jeg er så sandelig også bekymret for, hvad det kommer til at betyde for den service, der skal ydes til borgere og virksomheder.

Halvfærdige IT-systemer og opsigelser

I løbet af de sidste mange år har HK’erne i staten oplevet at få trukket det ene halvfærdige IT-system efter det andet ned over hovedet. Det skete bl.a. på den tidligere jobformidling og senest hos SKAT. Derved har borgere og virksomheder i flere tilfælde fået en ringere service. Og et af de helt store problemer har været - og er stadig, at HK’erne ikke bliver taget med på råd, når systemerne skal udvikles.

- Det er skræmmende, for det er i sidste ende HK’erne, der skal betjene systemerne og sørge for, at de giver den ønskede effekt, siger Estrid Husen.

- Flere statslige arbejdspladser har også lidt under, at der er skåret ned på antallet af medarbejdere, når systemerne er introduceret. Man sælger skindet, før bjørnen er skudt, og tager samtidig borgere og virksomheder som gidsler i digitaliseringsræset. Det er altså ikke effektivisering. Det er besparelser. Og har i den grad i flere tilfælde givet bagslag.

- Jeg har derfor to ønsker til den kommende digitaliseringsstrategi:
At HK’erne på de statslige arbejdspladser bliver taget med på råd, når der skal udvikles nye digitale systemer. For det er trods alt dem, der skal udføre arbejdet.
Og så er det øjensynlig en rigtig god ide at undlade at opsige personale, før effekten af systemerne er en realitet, slutter Estrid.

Stat

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK