Hvad så Banedanmark

17. september 2015  |   |   |

HK Trafik & Jernbane og Dansk Jernbaneforbund afholdt onsdag 16. september møde med de faglige organisationer i virksomheden om at samarbejde i forhold til det retslige efterspil, der nu iværksættes overfor Banedanmark, med det formål at bevare fribefordringen, subsidiært at opnå en passende kompensation. Og det bliver et stærkt fællesskab.

Mens mange medarbejdere stadig er i chock over, at ledelsen med et pennestrøg forleden annulerede fribefordringen, overvejer en hel del deres situation og fremtid i virksomheden. Det ved vi fra de rigtig mange spørgeskemaer, vi udsendte til medlemmerne i maj om konsekvenserne af en sådan forringelse. Og samtidig afventes de politiske beslutninger omkring udflytning af statslige arbejdspladser i løbet af kort tid.

Væsentlig vilkårsændring

Modasat Banedanmarks ledelse mener de faglige organisationer, at det er uden for enhver tvivl, at der er tale om en ”væsentlig vilkårsændring” og vil derfor gå rettens vej for at fastslå dette. Det er helt klart et personalegode, med en væsentlig økomisk værdi for den enkelte, som her er ensidigt opsagt af ledelsen.

Af sammen grund må der være tale om et brud på loven om ”masseafskedigelser”, idet Banedanmark har undladt at gøre sin pligt nemlig, at indberette hvad der i realiteten er en masseafskedigelse, til de lokale arbejdsmarkedsnævn. Derfor indgår en politianmeldelse af dette forhold samtidig i overvejelserne.

Vi er opmærksomme på, at Banedanmark har forlænget frikortets ”levetid” med 2 måneder frem til udgangen af januar 2016. Det betyder, at opsigelsen af de overenskomstansatte, er udskudt med samme periode til 1. februar 2016. Normalt vil dette udløse en formel ”omvarsling” af hensyn til den enkeltes retsstilling ansættelsesmæssigt, og sagens gang i retssystemet.

Imidlertid har de faglige organisationer først og fremmest fokus på, at tilrettelægge stævningen af virksomheden, og antager, at Banedanmark har et ønske om at overholde alle formelle regler og love.

Det giver ingen mening

På nuværende kan vi konstatere, at udgiften for Banedanmark ved at inddrage frikortet, slet ikke står mål med den gene man påfører sine ansatte og virksomheden som sådan. Således viser vores beregninger, at det sandsynligvis er tabsgivende at afskaffe fribefordringen – heri indgår selvfølgelig nogle faktuelle skøn af ”rejseriet”, som kun fremtiden kan verificere.

HK Trafik & Jernbanes formand har netop fået en invitation til at mødes sent i oktober med den nye transportminister, Hans Christian Schmidt, med udgangspunkt i den henvendelse vi rettede til forgængeren i embedet, som vi aldrig fik svar fra grundet valgkampen. Denne henvendelse fra maj 2015 er fyldigt omtalt på hjemmesiden – her.

Det er stadig vores forhåbning, at transportministeren og departementet vil tilvejebringe et grundlag for en fortsættelse af fribefordringen, ligesom tidligere Flemming Hansen, K, gjorde det i 2007.

Vi kæmper videre og informerer løbende om den videre udvikling.

Sidst opdateret

Løn