Får du det, du skal ha’? Lad os tjekke din lønseddel

18. september 2015  |  Sydjylland  |

Mange danskere har penge til gode, fordi der er fejl i deres lønsedler. Hvad med din? HK Sydjylland kan hjælpe dig med at kontrollere, om den er ok.

lønseddel

Er du en af dem, som aldrig tjekker din lønseddel?
Fordi den er lang og uoverskuelig og fuld af tal og begreber og satser og ord, som du ikke orker at sætte dig ind i?

I så fald risikerer du at snyde dig selv.
For tit kan der være penge at hente ved at se grundigt på lønseddel og overførsler – eller ved at få HK Sydjylland til at gøre det for dig.

Olai Sandholm, faglig konsulent hos HK Sydjylland, oplever jævnligt fejl i medlemmers lønseddel eller udbetaling:
- Sidste år havde vi et medlem, som fik efterbetalt et stort beløb, da vi opdagede, at han ikke havde fået forskudttids-tillæg.
- Et andet medlem opdagede, at hendes tidligere arbejdsgiver ikke havde indbetalt til hendes pensionsordning, selv om det stod på lønsedlen, at pensionsbidraget var indbetalt. Sagen var otte år gammel, så da der er en forældelsesfrist på fem år, fik hun IKKE sine penge. Det viser, at det også er vigtigt selv at følge med i sine pensionsindbetalinger på pensionsinfo.dk, siger Olai Sandholm.

Størst risiko i små virksomheder med problemer

OK

Fristen på fem år kan man endda ikke regne med i konkurssager, hvor Lønmodtagernes Garantifond (LG) dækker lønmodtagernes tab – men ikke altid i fuldt omfang:

- LG er lidt barske og siger, at hvis du i for eksempel det seneste år ikke har fået indbetalt til din pensionsordning, men ikke har protesteret til arbejdsgiveren, så kan du kun få betalt det manglende pensionsbidrag for de sidste 6 måneder op til konkursen. De resterende penge er tabt.
- Og vi oplever tit i konkurssager, at virksomhederne i pressede perioder op til konkursen har prøvet at spare nogle hundrede tusinde ved at ”glemme” at indbetale til pension, fordi de håbede at kunne indbetale pengene senere, når det gik bedre. Men det nåede de aldrig, inden de gik konkurs, siger Olai Sandholm.

Hans konklusion er derfor, at de virksomheder, hvor man som lønmodtager skal være mest opmærksom på at tjekke sin lønseddel, er:
- Virksomheder, som er i krise – og især små virksomheder. For det er oftest i små virksomheder, at vi oplever de typiske fejl som eksempelvis indbetaling på fritvalgskontoen, hvor satsen ikke er reguleret op til de 1,7 procent.

Få hjælp hos HK Sydjylland

Han understreger dog, at der er eksempler på forkerte lønsedler og udbetalinger i alle typer virksomheder - uanset om det handler om bevidst ”forglemmelse” eller en fejl fra virksomhedens side.
Og derfor er det for alle en gode ide at tjekke lønsedlen jævnligt.

Du kan også få hjælp hos HK Sydjylland til at gennemgå din lønseddel. Aftal et løntjek ved at skrive til os på syd@hk.dk eller ring på:

3364 1510 (Handel)

3364 1901 (Privat)

3364 1530 (Offentlig)

Med udgangspunkt i din lønseddel kan vi samtidig tage en generel snak om din løn. Måske kan vi give dig gode argumenter til at forhandle dig til en bedre løn.
Vi kan også komme ud på din arbejdsplads, hvis I er flere kolleger, som gerne vil have tjekket lønsedler.

Læs her om Villy, som "tjente" 13.300 kroner på et løntjek hos HK Sydjylland

Tre typiske problemzoner på lønsedlen...

• Der er i dag mange elementer i en løn. Det kan gøre lønsedlen uoverskuelig. Hvis din arbejdsgiver ikke allerede gør det, så bed om at få de enkelte dele pindet ud, så du får bedre overblik over tillæg, timeantal, fritvalgskonto, pensionsbidrag, løn osv.
  • Vær ekstra opmærksom på forskudt arbejdstid, weekendarbejde og pensionsbidrag. Her er der ofte unøjagtigheder
  • Hvis du skifter mellem to arbejdspladser, så har du ret til at fortsætte med din pension fra dag 1. Der er kun karensperiode, hvis du ikke har haft en pensionsordning i forvejen

…og seks gode råd, når du tjekker din lønseddel

1)

Sæt dig med en kop varmt eller et glas koldt og gå din lønseddel igennem punkt for punkt

2) Skriv ned, hvis der er noget, du er i tvivl om undervejs. Bagefter kan du slå ting og begreber op på nettet, spørge en kollega/tillidsrepræsentant, forhøre dig i bogholderiet eller spørge hos HK Sydjylland
3)  Hold især øje med løn, timetal, fritvalg, pension og tillæg – det er ofte her, fejlene opstår på lønsedler
4)  Tag et kig på din ansættelseskontrakt/arbejdsplan og hold den op imod din lønseddel – stemmer de to ting overens? Får du de ting, du har krav på i forhold til din overenskomst?
5)  Gå ind på www.erduok.dk, hvor du kan blive guidet igennem et eksempel på en lønseddel
6)  Få tjek på din lønseddel – det er kun en lille investering af tid i forhold til, hvad der kan være at hente. Tænk på, at et mindre beløb hver måned i mange år kan blive til et anseeligt beløb. Kontakt syd@hk.dk for at få et løntjek, hvis der er noget, du er i tvivl om

Løn Overenskomst

Har du fortalt os, hvor du arbejder?

Virksomhedsskift

Hjælp os
med
HK løntjek

Vær med her

Hjælp os
med
HK løntjek

Vær med her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK