Arbejdsmiljøet forværres

21. september 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Kommunerne overhører i stigende grad påbud fra Arbejdstilsynet. Samtidig bliver sanktionerne stadig mere alvorlige.

Listen over påbud fra Arbejdstilsynet til kommuner i hovedstadsområdet er længere end nogensinde. Det viser en opgørelse, som HK Kommunal Hovedstaden har udarbejdet efter at have bedt om aktindsigt.

Alene i perioden fra januar til april i år var Arbejdstilsynet på 58 kontrolbesøg, primært på jobcentre og rådhuse. Og i 23 af tilfældene fandt tilsynet anledning til at give en form for sanktion. Siden april er endnu flere påbud og sanktioner kommet til. Og foruden at antallet er øget, er graden af alvor bag sanktionerne det også. Fx skyldes flere af påbuddene i Københavns Kommune vold eller trusler om vold – særlig på beskæftigelsesområdet.

- Helt generelt er det en sørgelig udvikling. Og vi må konstatere, at det står værre til ude på de kommunale arbejdspladser, end vi havde frygtet, siger Peter Michelsen, faglig konsulent i HK Kommunal Hovedstaden.

Ringere vilkår og service

Peter MichelsenAf opgørelsen fremgår det, at en meget stor del af sanktionerne er givet med baggrund i for store arbejdsmængder og for stort tidspres. Hertil siger Peter Michelsen:

- Vi oplever med al tydelighed, at presset stiger derude, og at de ansatte skal løbe stadig hurtigere. Det er et stort problem for medarbejderne og bliver det i stigende grad også for borgerne, fordi servicen falder.

Bag de stigende tal ligger, ifølge Peter Michelsen, også den kendsgerning, at kommunerne i stigende grad undlader at reagere på vilkårene:

- De får stadig flere påbud, men retter sig tilsyneladende ikke efter dem. Og det er desværre noget nyt og meget beklageligt. Vi kan kun opfordre arbejdsgiverne til at ændre praksis så hurtigt som muligt. Ellers kan vi godt være meget bekymrede for, hvad det vil gøre ved vores medlemmer og deres arbejdsvilkår og -miljø.

Omsorgen er væk

Peter Michelsen tilføjer, at den alvorlige situation med så mange påbud helt ændrer den traditionelle opfattelse af, at de offentlige arbejdsgivere har fuldstændig styr på reglerne, og at det mindste problem med arbejdsmiljøet bliver rettet til med det samme:

- Det er vores opfattelse, at den omsorgsfulde personaleadministration er under voldsomt pres til ugunst for især det psykiske arbejdsmiljø, hvilket er trist. Det er endvidere vores opfattelse, at forholdet mellem opgaver og ressourcer ikke længere er i balance.

Et fast punkt på dagsordenen

Så meget desto større behov ser han for at komme udviklingen til livs. Derfor opfordrer han til, at man på alle niveauer i MED-systemet sætter psykisk arbejdsmiljø på dagsordenen på hvert eneste møde.

- Det skal ganske enkelt være et fast punkt på dagsordenen, så man kan få talt om det hver gang og handlet på det, så snart medarbejderrepræsentanterne eller andre peger på problemer, siger Peter Michelsen.

Han mener desuden, at arbejdsmiljørepræsentanterne af samme grund skal presse mere på og være mere opsøgende og støttende i processen. Fx ved, i samarbejde med tillidsrepræsentanter og afdelingen, at komme med konkrete forslag til, hvad der gøres i de enkelte situationer og så ikke holde sig tilbage med at drage Arbejdstilsynet ind i bestræbelserne på at komme de urimelige arbejdsvilkår til livs.

- Det vil nogle arbejdsmiljørepræsentanter måske mene, er hårdt arbejde. Men gør de det, vil de helt sikkert kunne være med til at vende udviklingen, siger Peter Michelsen.

Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK