Kampen for at bevare postjob i Fredericia

21. september 2015  |  Midt

På den ene side vil regeringen arbejde for at placering af statslige arbejdspladser i provinsen. På den anden side er der planer om at outsource statslige arbejdspladser i Post Danmark. HK Midt kæmper sammen med tillidsfolk og Fredericias borgmester Jacob Bjerregaard for at bevare postjob i Fredericia.

Hvis den planlagte aftale mellem Post Danmark og en privat virksomhed bliver underskrevet til efteråret, så outsources en lang række regnskabsopgaver til Indien – og dygtige medarbejdere i Danmark står uden job. Lige nu er tillidsfolk, HK Midt og Fredericias borgmester i en tæt dialog om, hvordan vi kan få pilen til at pege den anden vej, så de 28 HK’ere i Regnskabscenter Vest i Fredericia ikke står uden job i løbet af første kvartal 2016:
- Borgmesteren har skrevet til ministeren og spurgt til strategien bag, at man gerne vil flytte statslige arbejdspladser til provinsen og samtidig arbejder med udflytning af Post Danmark-arbejdspladser til Indien. Han vil gerne, sammen med andre borgmestre i Trekantsområdet, arbejde for flere statslige arbejdspladser i området, fortæller Lone Thomhav, der er sektorformand for HK Privat Midt og selv indgår i det, hun kalder for ”uformelle trepartsmøder”, hvor både tillidsrepræsentanter, HK Midt og Fredericia Kommune er med.

Kæmper sammen til det sidste

Postjobs i Fredericia

Eigil Jeppesen, fællestillidsmand hos PostNord, Lone Thomhav, sektorformand HK Privat Midt, Janne Madsen, Arbejdsmiljørepræsentant PostNord og Jacob Bjerregaard, Borgmester i Fredericia.

- Vi er fra HK Midt klar med støtte til medarbejderne derude hos Regnskabscenter Vest i Post Danmark, hvor mange har haft en god arbejdsplads igennem mange år. Vi støtter dem politisk og på personligt niveau med både Kvikstart og HK’s Jobbørs. Inden det kommer så vidt vil vi dog sammen med medarbejderne, deres tillidsfolk og politikere kæmpe til det sidste for at bevare de gode arbejdspladser i Danmark, siger Lone Thomhav og understreger:
- Beslutningen er ikke endelig, og papirerne er ikke skrevet under endnu. Og jo flere, vi står sammen om tingene, desto stærkere står vi.

Sidste nyt! PostNord har valgt at udskyde opsigelserne af de ansatte på Regnskabscenter Vest. Det betyder, at de ansatte ikke både skal søge nyt arbejde og samtidig oplære i indere i at overtage deres regnskabsopgaver. HK Midt fortsætter kampen for at ophæve opsigelserne helt og dermed holde arbejdspladserne permanent i Danmark. (15.09.2015)

Fortjener opbakning

For Lone Thomhav er der ingen tvivl om, at medarbejderne hos Post Danmark i Fredericia fortjener bedre:
- De administrative medarbejdere har ikke bare en masse gode kompetencer at byde på. De har også vist stor loyalitet over for arbejdspladsen og vil gøre det til sidste dag, og medarbejderne har i høj grad været omstillingsparate igennem årene, hvor de har været alsidige og klar til forandringer. De fortjener i høj grad, at vi stiller op for dem og sammen med dem. Den samme opbakning burde der være fra højeste politiske sted og på ministerplan, men den er udeblevet indtil videre, konstaterer Lone Thomhav, der til gengæld lover fuld opbakning fra HK Midt:
- Når og hvis medarbejderne får brug for at mødes i andre rammer end på arbejdspladsen, så kan de altid bruge fagforeningens lokaler på Vesterballevej. Vi står klar med hjælp og vejledning til dem. Og så vil vi til det sidste være med i kampen for at bevare deres arbejdspladser. I den forbindelse er vi glade for, at vi kan gøre fælles front med både by og borgmester.

Borgmesteren siger…

I forbindelse med et møde mellem Fredericias borgmester Jacob Bjerregaard, Janne Madsen (arbejdsmiljørepræsentant for de 28 ansatte i Regnskabscenter Vest), Eigil Jeppesen (fællestillidsmand og klubformand for HK Post og Kommunikation) og Lone Thomhav (sektorformand, HK Privat Midt) blev alle parter interviewet af Fredericia Dagblad. Her sagde Jacob Bjerregaard bl.a.:

”Jeg mener ikke, at slaget er tabt endnu, for jeg har svært ved at forstå, at Venstre-regeringen med den ene hånd vil lægge statslige job ud i provinsen og med den anden acceptere, at statslige job forsvinder til Indien” (Fredericia Dagblad, den 4. september 2015)

besøg os på facebook

HK Midt Facebook