Flere virksomheder bruger HK JobBørs

21. september 2015  |  Nordjylland  |

Stadig flere nordjyske virksomheder benytter sig af HK JobBørs, når de skal rekruttere nye medarbejdere.

Lars Nonboe og Lotte Bjerring

Jobformidlerne Lars Nonboe og Lotte Bjerring hos HK JobBørs Nordjylland glæder sig over statistikken, der viser, at flere nordjyske virksomheder kender til og bruger servicen.

Med kun godt ni måneder fra start kan HK JobBørs Nordjylland notere sig, at stadig flere nordjyske virksomheder benytter sig af fagforeningens service, der matcher jobsøgende HK-medlemmer med ledige stillinger.

Mens det for JobBørsens medarbejdere i starten omkring nytår mest handlede om at opsøge virksomheder for at udbrede kendskabet – og de egentlige jobordrer var få – er de nu travlt beskæftiget med at tage sig af henvendelser fra virksomheder.

- Billedet er helt vendt. Nu kommer virksomhederne til os, enten fordi de kender os fra vores tidligere besøg, fordi de har hørt om os fra kolleger i branchen, eller fordi HK-tillidsrepræsentanter og medarbejdere i virksomheden har fortalt om os. Det sker oftere og oftere, at arbejdsgivere ringer til os og siger, at de har hørt om vores service, fortæller de to nordjyske jobformidlere Lars Nonboe og Lotte Bjerring.

Hver uge modtager HK JobBørs Nordjylland således henvendelser fra tre-fem virksomheder, der beder om hjælp til at rekruttere medarbejdere.

- Det drejer sig om alle mulige slags HK-jobs, men flest bogholder- og økonomistillinger. Og både faste stillinger og vikarjobs, siger Lotte Bjerring.

Siden nytår har HK JobBørs haft kontakt med knap tre hundrede nordjyske virksomheder. Det har ført til 141 konkrete jobordrer, og HK JobBørs Nordjylland er dermed tæt på at nå sit mål om 195 jobordrer inden året udgang.

Ikke alle jobordrer fra virksomheder til HK JobBørs fører dog til job, fortæller jobformidler Lars Nonboe.

- Nogle jobordrer bliver trukket tilbage af virksomhederne selv, måske fordi de alligevel ikke ønsker at ansætte eller selv finder en egnet kandidat. Nogle virksomheder benytter sig også af flere kanaler til at rekruttere og finder den nye medarbejder andre steder, siger han.

I alt har HK JobBørs Nordjylland hjulpet 34 nordjyske HK-medlemmer i job siden nytår.

Tilfredse virksomheder
Det er gratis for virksomhederne at benytte HK JobBørs, som finder et antal egnede kandidater til den ledige stilling blandt omkring 2.000 nordjyske HK-medlemmer, der har oprettet cv og registreret sig som jobsøgende.

- Vi har en rigtig god dialog med virksomhederne og oplever, at mange er glade for vores hjælp, fortæller Lotte Bjerring.

Mails fra virksomheder vidner om tilfredshed med servicen fra HK JobBørs. Således skriver en virksomhed, hvis forsøg på rekruttering af en medarbejder ad andre kanaler mislykkedes, at den har ansat én af tre kvalificerede kandidater fra JobBørsen: ”Mange tak for hjælpen. Det er dejligt, at jeres system virker.”

Læs også

Ledig Ansættelse