Tjek din lønseddel – måske har du penge til gode

21. september 2015  |  Østjylland  |

I syv år gik lønnen ind hver måned, som den skulle, uden at Helle Næsby Espersen gjorde sig særlige bemærkninger i den retning. Men i løbet af årene, var det blevet til 118.995 kroner mindre, end hun havde ret til. De penge, har hun nu fået udbetalt.

Tjek din lønseddel – måske har du penge til gode

Fællestillidsrepræsentant Bente Drejer

Helle Næsby Espersen var, som nyvalgt tillidsrepræsentant, ikke vant til at stå i spidsen for en lønforhandling. Derfor havde hun og fællestillidsrepræsentant Bente Drejer sat hinanden stævne over en kop kaffe.

- Bente ville for sjov lige tjekke min lønseddel, og det er jeg meget glad for i dag, siger Helle Næsby Espersen, der arbejder på Hospitalsenheden Vest i Herning.

Lønnen viste sig nemlig at være flere tusinde kroner mindre, end den burde være.

- Jeg er ansat som lægesekretær og troede derfor, at jeg var på det rigtige løntrin. Men i 1994 tog jeg en uddannelse som kontorassistent, og det tæller med i ancienniteten, og giver en højere løn, fortæller hun.

Bente Drejer, der er fællestillidsrepræsentant for lægesekretærer og administrativt personale i Psykiatri og Social i Region Midtjylland, indrømmer, at hun blev noget overrasket over, hvor mange penge, det viste sig at handle om.

- Det løber jo op, når der er gået så mange år, siger hun.

Helt præcist løb det op i 118.995 kroner.

- Kan det virkelig passe, var det første jeg tænkte. Men det kunne det altså, siger Helle Næsby Espersen.

Mange kan have penge til gode

Bente Drejer afviser, at der sker bevidste fejl i lønudbetalingen, men opfordrer alle til at kontrollere lønsedlerne.

- Der kan være mange regler, som man ikke lige er opmærksom på. Eksempelvis, at en tidligere uddannelse også tæller med. Det er der mange, der ikke ved – også på lønkontoret, siger hun.

Bente Drejer og Helle Næsby Espersen besluttede i første omgang at sende et krav til den afdeling, hvor Helle arbejder i dag. Og her blev pengene da også straks udbetalt, da dokumentationen var på plads. Derefter rettede de et krav mod den afdeling, hun var ansat på tidligere.

- De penge har jeg lige fået udbetalt, så det er jo endt med at blive et ret stort beløb. Men så var der råd til at give smørrebrød til kollegaerne, griner hun.

Bente Drejer opdager ind imellem, at kollegaer ikke får den rigtige løn.

- Men jeg kan godt være bekymret for, at der er mange flere, end dem jeg lige opdager. For et par år siden havde vi en lignende sag, hvor det også var tæt på 100.000 kroner, der skulle efterbetales. Det var ligeledes en tillidsrepræsentant. Og når selv de ikke opdager fejlene på deres lønsedler, så må der være flere kollegaer, der heller ikke gør, siger hun.

Derfor bruger hun en del tid på at fortælle tillidsrepræsentanterne om, hvad de skal kigge efter. Og er der tvivlstilfælde, så anbefaler hun, at man enten henvender sig til fællestillidsrepræsentanten eller HK.

- Der er jo ingen grund til at vente flere år med at få pengene udbetalt. Det kan lige så godt være rigtigt fra starten. Og så slipper man også for at få et skattesmæk, siger hun.

I ugerne 45 og 46 sætter HK Østjylland særligt fokus på lønsedler, når der afholdes Løntjek Kampagne.

Er du OK Løn Overenskomst

FLERE LOKALE