Betaler du skat af de gaver du får?

23. september 2015  |  MidtVest  |

Får du en gave, mens du er på arbejde, skal du huske at betale skat af den. Ellers kan du risikere et skattesmæk.

- Der er medlemmer, der har spurgt til reglerne, hvilket har givet anledning til, at vi har undersøgt dem, fortæller Susanne Sommerlund, der er formand for HK Handel MidtVest.

Erfaringen hos HK Handel er, at mange butiksansatte i løbet af deres arbejdsliv oplever at få gaver – ikke kun den årlige julegave fra arbejdsgiveren – men også fra leverandører.

- Det kan være en leverandør, der kommer med et nyt produkt, som han eller hun forærer et eksemplar af til den butiksansatte, så vedkommende kan teste produktet, forklarer Susanne Sommerlund.

- Det kan også være, at der bliver lavet en konkurrence, hvor de ansatte i butikken har mulighed for at vinde en præmie. For nogle år siden var der blandt andet en medarbejder, som lavede en teudstilling og vandt en rejse til Kina. Men den butiksansatte tænker måske ikke lige på, at gaverne er skattepligtige, beretter hun.

Sådan er reglerne

Lommeregner over tal til selvangivelse.

Som hovedregel kan du som medarbejder kun modtage gaver og mindre personalegoder for op til 1.100 kroner om året uden at skulle betale skat.

Du skal imidlertid huske, at julegaven fra din arbejdsgiver tæller med i de 1.100 kroner. Du kan således godt modtage en julegave til en værdi af 1.100 kroner fra din arbejdsgiver uden at skulle betale skat. Men får du et andet personalegode i løbet af året, skal du være opmærksom.

Det er nemlig sådan, at en julegave til højst 800 kroner ikke udløser en beskatning. Du kan altså godt få en julegave til en værdi af 800 kroner og et andet personalegode til 300 kroner.

Men får du en julegave til 810 kroner og et andet personalegode til 300 kroner, siger reglerne, at hele beløbet skal beskattes. Så er bagatelgrænsen for personalegode og det friholdte julegaveloft nemlig begge overskredet.

Får du en julegave til 800 kroner og et andet personalegode til 400 kroner, er det friholdte loft for julegaver ikke overskredet, men det er bagatelgrænsen for personalegode. Derfor skal der ske en beskatning af de 400 kroner.

Du skal selv indberette

Som medarbejder skal du betale skat af gaver i form af kontanter og gavekort, der kan byttes til kontanter.

Den type gaver tæller altså også med som en del af de 1.100 kroner, som udgør bagatelgrænsen for personalegoder.

Som medarbejder skal du oplyse beløbet på årsopgørelsen, hvis arbejdsgiveren et år har givet flere gaver, hvis værdi tilsammen overstiger 1.100 kr. Beløbet skal lægges til lønindkomsten.

Arbejdsgiveren skal indberette gaven, hvis det er en kontantgave, eller hvis gavens værdi i sig selv overstiger 1.100 kr. Arbejdsgiveren skal indberette beløbet som løn og kan trække hele udgiften fra som en driftsomkostning.

- Det er altså ikke kun medarbejderen, der er forpligtet til at indberette til SKAT. Det er virksomhederne også, så det går begge veje, hvis skattesmæk skal undgås, understreger Susanne Sommerlund.

Også regler for jubilæumsgaver

Som medarbejder kan du få jubilæumsgaver på op til 8.000 kroner skattefrit ved 25, 35, 40, 45 og 50 års ansættelse i virksomheden, uden du skal betale skat af beløbet.

Du kan også få jubilæumsgaver på op til 8.000 kr. skattefrit, hvis virksomheden har 25-årsjubilæum eller har bestået i et antal år deleligt med 25. Alle fuldtidsansatte skal have det samme beløb i jubilæumsgratiale, og deltidsansatte skal have en forholdsmæssig andel.

Arbejdsgiveren kan trække udgifterne fra som driftsomkostning.

Fratrædelsesgodtgørelse på op til 8.000 kr. er også skattefri.

Med hensyn til lejlighedsgaver er der ingen faste grænser for værdien.
Lejlighedsgaver større end, hvad der almindeligvis anses for passende, er dog fuldt skattepligtige. Er en lejlighedsgave af usædvanlig størrelse, skal medarbejderen betale skat.
Lejlighedsgaver er almindelige gaver, der markerer en privat mærkedag eksempelvis i forbindelse med fødselsdag, barnedåb, konfirmation, bryllup og lignende.

Arbejdsgiveren kan trække gaver fra som en driftsomkostning.

Handel Arbejdsmarked Jura

køb billetter med  Kulturciklen online via hk.dk

Log på hk.dk og se tilbuddene

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK