Chefer dømt for at gennemsøge arbejdsmobil

23. september 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Beskeder på arbejdsmobilen er en del af brevhemmeligheden og må ikke uden videre læses af chefen, fastslår Retten. HK Kommunal hilser afgørelsen velkommen.

To daværende chefer på den kommunalt ejede Aarhus Havn er fundet skyldige i brud på brevhemmeligheden. Det var nemlig ulovligt, da cheferne i 2012 tømte en kranførers arbejdsmobil for sms’er, fastslår Retten i Aarhus i en dom, der kan få stor betydning for HK’ere og andre med arbejdsgiverbetalt mobiltelefon.

Tillid og samarbejde

Selvom de to dømte slipper for straf, fordi Aarhus Kommunes jurister forinden havde sagt god for sms-læsningen, er HK Kommunals formand Bodil Otto godt tilfreds med, at det nu er præciseret, at loven om brevhemmelighed også gælder elektronisk kommunikation.

- De ansattes arbejdsmobiler må i langt de fleste tilfælde også bruges i privat sammenhæng. Det er derfor helt på sin plads, at vi nu har rettens ord for, at medarbejdere også i den forbindelse har ret til et fortroligt og privat rum. Til syvende og sidst handler det også om tillid og samarbejde, siger Bodil Otto.

Arbejds- og privatliv flyder sammen

Hun tilføjer, at rettens afgørelse er særlig væsentlig i en tid, hvor mange oplever, at privatliv og arbejdsliv flyder mere og mere sammen.

- Arbejdsmobiler, pc’ere og anden elektronisk isenkram har gjort det nemmere at kommunikere i arbejdsmæssig sammenhæng. Det kan gøre livet mere fleksibelt for den ansatte, men er så sandelig også en fordel for arbejdsgiveren, der alt andet lige får mere produktion for de samme lønkroner. Også af den grund er jeg tilfreds med, at retten nu har afgjort, at der er grænser for arbejdsgivernes snagen, siger HK Kommunalformanden.

Mobilens ejermand bortvist

Som HK Kommunal beskrev i sidste uge, startede sagen, da en arbejdsmiljørepræsentant i november 2012 skulle have udskiftet sin arbejdsmobil, der blev afleveret til en leder. I stedet blev den gamle mobiltelefon gennemgået af de to chefer, som tømte den for godt 1.000 sms'er.

Det endte med en bortvisning af mobilens ejermand plus to kolleger, fordi ledelsen på baggrund af sms'erne mente, at de tre kranførere havde mobbet en kollega.

Fyret Retssager