Freelancer har fået sparring gennem netværk

22. september 2015  |  MidtVest  |

Jonna Sangild, der er medlem af HK MidtVest, har fået sparring med andre freelancere ved at deltage i et møde i netværket Freelancer.dk.

Et liv som freelancer bliver mere og mere almindeligt, også blandt HK’s medlemmer. Derfor har HK Østjylland startet et nyt netværk, Freelancer.dk, hvor de frie fugle kan danne nye fællesskaber.

Netværket skal sikre, at freelancere i HK har et sted, hvor de kan møde andre freelancere, og hvor de kan udvikle både sig selv og deres virksomheder på tværs af brancher og faglighed.

HK stiller netværket til rådighed via hjemmesiden Freelancer.dk og Facebook-siden af samme navn. Alle kan koble sig på Freelancer.dk, også ikke medlemmer af HK, men for at deltage i de arrangementer, der foregår, skal man være freelancer eller gå med en freelancer i maven.

Trækker deltagere fra det midt- og vestjyske

Jonna Sangild

Jonna Sangild er ét af de medlemmer af HK MidtVest, der har deltaget i netværksmøde i Freelancer.dk.

Indtil videre har der været holdt tre netværksmøder, og det er ikke kun medlemmer af HK Østjylland, der har deltaget. Netværksmøderne har også trukket deltagere fra HK MidtVest.

Én af dem er 32-årige Jonna Sangild fra Ilskov.

- Jeg har en søster, der er medlem af HK Østjylland, som skulle til det tredje netværksmøde, der blev holdt i Aarhus onsdag 19. august, og jeg syntes, at det lød spændende og havde relevans for mig, da jeg har noget freelance-arbejde, fortæller hun.

Jonna Sangild er uddannet administrationsøkonom og administrationsbachelor men er i øjeblikket ledig på supplerende dagpenge. Hun har desuden en indtægt fra freelance-arbejde, hvor hun tilbyder rengøring og havearbejde til private på timelønsbasis. En indtægt, hun betaler B-skat af.

- Jeg kan godt lide kombinationen af at sidde på kontor nogle dage og arbejde fysisk andre dage, så jeg overvejer, om jeg skal momsregistrere mig, fortæller hun.

Rart at kunne erfaringsudveksle

Jonna Sangild fortæller, at hun som freelancer har følt sig lidt alene, så hun er glad for at have fundet ud af, at der er et netværk for freelancere i HK-regi.

- Det er rart at komme ud og mødes med andre freelancere og erfaringsudveksle, forklarer Jonna.

Det tredje netværksmøde i Freelancer.dk handlede om synlighed og kommunikation, hvor en designer fortalte om ”Fra ansat til selvstændig” og en grafisk designer om ”Fra ledig til selvstændig”.  HK Job & Vejledning bød ind med, hvad HK kan hjælpe med ved sådanne karriereskift, og en performancetræner gav gode råd og træning i at pitche. Der blev også fortalt om, hvordan man skriver en pressemeddelelse og gør sig synlig på de sociale medier.

De to tidligere netværksmøder har handlet om, hvordan man sparker døren ind til et kontorfællesskab – og hvilket fællesskab man skal vælge – med en rundtur til aarhusianske kontorfællesskaber.
Netværket har også haft besøg af Ulf Gaardsted, som fortalte om det kreative kontorfællesskab VAERKSTED.

Der kommer mellem 40 og 50 deltagere til hvert arrangement i Freelancer.dk, og der er 350 følgere på Facebook.

Arbejdsmarked Netværk Freelancer