Kolleger er kommet tættere på hinanden

22. september 2015  |  MidtVest  |

Medarbejderne på Job & Kompetencecenter Vest i Holstebro er kommet tættere på hinanden med HK, der har kørt et kursus i tidsmiljø, arbejdsglæde og produktivitet.

- Kurset har gjort, at vi har fået mere indsigt i, hvem kollegerne er. Selvfølgelig kendte vi hinanden inden kurset, men nu kender vi hinanden endnu bedre.

Ordene kommer fra 45-årige Hanne Berg Petersen og Anni Munch og Lone Munksgaard, begge 46 år, der alle er arbejdsmarkedskonsulenter på Job & Kompetencecenter Vest i Holstebro.

De har sammen med kollegerne i Uddannelsescentret og team Jobparat og Forsikrede deltaget i to kursusdage med HK Kommunal MidtVest, hvor faglig konsulent Bente Bæk Hansen og proceskonsulent Steen Lund Hansen fra firmaet Toscana Blues har sat spot på det psykiske arbejdsmiljø.

I alt har der deltaget 15 medarbejdere og en leder, der med en teamprofil og viden om, hvordan man kan arbejde med tidsmiljøet, har fået redskaber, der blandt andet kan være med til at forebygge stress.

Se dialogværktøjet til at arbejde med tidsmiljø her

Fra usund til sund tid

Hanne Berg Petersen, Lone Munksgaard og Anni Munch.

Hanne Berg Petersen, Lone Munksgaard og Anni Munch (til højre) er kommet til at kende hinanden endnu bedre med kurset i tidsmiljø, arbejdsglæde og produktivitet.

Hver af kursusdeltagerne har fået udarbejdet en individuel profil, som viser, om de er røde, gule, grønne eller blå persontyper, og hvad det betyder for deres samarbejde med hinanden i en såkaldt teamprofil.

Desuden har de lært om usund kontra sund tid, og hvordan de kan bevæge sig fra den ene tid til den anden.

HK Kommunal har i samarbejde med arbejdsmiljøforskere ved RUC, Roskilde Universitet, set nærmere på travlheden og produktiviteten blandt HK’s medlemmer, og hvordan man kan gå fra psykisk belastende til sund tid.

I den sunde tid er der - kort fortalt - et godt samspil mellem arbejdets organisering og medarbejdernes muligheder for at have indflydelse – hver for sig og i fællesskab. Usund tid er blandt andet, når der er højt tempo, minus indflydelse, afbrydelser, rigide arbejdsgange og ekstrem standardisering.

Ved at være bevidst om, hvilke faktorer der spiller ind på arbejdspladsen og giver henholdsvis sund og usund tid, kan der skabes bedre arbejdsforhold. Det kan være ved at indføre mere tid til fordybelse og koncentration, mere koordineret samarbejde og flow – det vil sige flydende arbejdsgange – i modsætning til fragmentation - afbrydelser og forstyrrelser. Men også en bevidsthed hos medarbejderne om, hvornår de befinder sig i henholdsvis sund og usund tid, kan have betydning for arbejdsmiljøet.

- Vi blev kontaktet af HK Kommunal MidtVest, som spurgte, om kurset kunne være noget for os, og det tænkte jeg, at det kunne. Vi oplever, at kompleksiteten i arbejdet bliver større og større, og derfor er det oplagt at være bevidste om vores tid, fortæller Orla Larsen, der er leder af Job & Kompetencecenter Vest, og fortsætter:

- Hos os har medarbejderne stor frihed, og de planlægger selv, men selvfølgelig er der nogle ting, som er styret udefra. Jo mere struktur, medarbejderne kan skabe i deres arbejdsdag, jo bedre for arbejdsmiljøet, og får de nogle værktøjer til at reflektere over, hvordan de kommer fra usund til sund tid, tror jeg, at det vil hjælpe dem i deres hverdag, forklarer han.

En øjenåbner

Medarbejderne på Job og Kompetencecenter Vest skriver på stor planche på væg.

Medarbejderne på Job og Kompetencecenter Vest skulle blandt andet skrive på en stor planche, hvordan de kan få bedre indflydelse på deres tidsmiljø.

For medarbejderne har kurset været en øjenåbner.

- Det har været sjovt at få lavet en profil, og den giver os helt klart en større forståelse for hinanden, der kan være en fordel for samarbejdet og fordelingen af opgaver, fortæller Anni Munch.

- Jeg vil indrømme, at jeg var en smule skeptisk på forhånd, men den skepsis er blevet vendt. Et opmærksomhedspunkt kunne dog være, at man selv kendte sin profil, inden den blev offentlig for andre, siger Hanne Berg Petersen.

- Også arbejdet med tidsmiljøet har været interessant. Jeg sidder og har mange samtaler, og hvis en samtale eksempelvis tager længere tid end ventet, kan jeg godt blive tidsmæssigt udfordret. I den forbindelse kunne det være relevant at se på, hvad jeg selv kan gøre for at gå fra psykisk belastende til sund tid, beretter Lone, der er tillidsrepræsentant for HK’erne på Job & Kompetencecenter Vest.

Også Lone Nystrup, der er faglig leder for Uddannelsescentret og team Jobparat og Forsikrede, ser positivt på kurset.

- Jeg tænker, at der er skabt en større respekt for hinandens forskellighed, og kurset vil helt klart kunne forbedre samarbejdet og øge effektiviteten, siger hun og fortsætter med et smil:

- Og så har medarbejderne også set min profil, så nu kan de måske bedre forstå, hvis jeg tøver en kende, når de spørger mig om noget administrativt, for jeg er absolut ikke den administrative type.

Book kursus

HK Kommunal MidtVest kommer gerne ud på din arbejdsplads med kurset om tidsmiljø, arbejdsglæde og produktivitet.

Er du interesseret, så kontakt HK Kommunal MidtVest og tal med de faglige konsulenter Ole Gamskjær, Dorte Søndergaard eller Bente Bæk Hansen.

Du kan også rekvirere en pjece om tidsmiljø - et godt dialogværktøj til arbejdet med at styrke det psykiske arbejdsmiljø og øge produktiviteten.

Stress

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser