Tivoli nægter stadig at betale for julearbejde

23. september 2015  |  HK Service Hovedstaden

Selvom Tivoli skovler penge ind og forventer et overskud på 60 millioner i år, så vil forlystelsesparkens topchefer ikke betale sine HK-ansatte en eneste ekstra klejne for at arbejde juleaftensdag. Det står klart, efter de seneste forhandlinger mellem Tivoli og HK Service Hovedstaden er kørt i grøften.

Indgang til Tivoli

- Det virker meget småligt, at Tivoli ikke viser medarbejderne anerkendelse ved at betale for, at de er væk hjemmefra til jul. Ikke mindst fordi de ansatte bidrager væsentligt til Tivolis tocifrede millionoverskud, siger Peter Moesgaard, faglig konsulent i HK Service Hovedstaden.

Tivoliledelsen svømmer i penge
Striden handler om betaling for arbejde juleaften. Det vakte stor røre, da Tivoli sidste år beordrede HK’erne på arbejde juleaftensdag uden tillæg. Et tillæg ville i alt kun koste Tivoli cirka 32.000 kr. før skat. Omtrent det samme som hvert af Tivolis bestyrelsesmedlemmer i gennemsnit får i honorar for at dukke op til et enkelt bestyrelsesmøde i koncernen.

Op til forhandlingerne havde HK’erne håbet, at Tivoli var kommet i julestemning, men Tivoliledelsen klappede altså endnu engang kassen i for medarbejderne. Endda på trods af, at de andre personalegrupper i Tivoli får tillæg for julearbejdet.

- Men vi tror stadig på julemanden og giver ikke op så let. Og det har vi fortalt Tivolis topchefer. Selvfølgelig fortjener alle ansatte ekstra klejner til jul, siger Peter Moesgaard.

Tivoli fik ret – men ikke moralsk
Efter vores kampagne #klejnertiljul i 2014 rejste vi en sag om juletillæg til HK’erne i Tivoli.

Baggrunden for dette var, at Tivoli informerede om den nye åbningstid tilbage i januar 2014 på intranettet, da Tivoli var lukket, og hvor der derfor ingen HK’ere var på arbejde. Tivoli informerede også deres samarbejdspartner Wonderful Copenhagen om den planlagte åbning juleaftensdag. Men HK fik ikke besked. Og derfor kunne vi ikke bringe kravet med, da vi forhandlede overenskomsten samme forår.

Arbejdsretten gav Tivoli medhold i, at der ikke er grundlag for juletillæg 24. december, da den nye åbningstid var blevet annonceret på intranettet og til ekstern samarbejdspartner i Tivoli. Og derfor kunne vi ikke rejse et ”nyt” krav midt i en overenskomstperiode.

- Vi vidste godt, at der var stor risiko for at tabe sagen juridisk, fordi man ikke kan forhandle, mens overenskomsten løber, men vi var nødt til at prøve det. Det er ikke i orden, at familier skal savne deres mødre og fædre juleaften, uden at det skal koste ekstra, siger faglig konsulent Peter Moesgaard.

Ny kampagne på vej
Vi vil fortsat forsøge at appellere til Tivolis moral, og derfor fortsætter vi også vores kampagne for flere Klejner til jul til de ansatte i Tivoli.

Fra den 14. november, når Tivoli slår dørene op til julesæsonen, vil man igen kunne finde os foran indgangen. Vi er der for at oplyse havens gæster om de løn- og arbejdsvilkår, som de ansatte arbejder under, og naturligvis for at sprede budskabet om, at alle, der skal arbejde juleaften, fortjener lidt ekstra klejner.

Organisering Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK