Lægeskretærer: Vi er den røde tråd i den hvide verden

24. september 2015  |  Østjylland  |

440 lægesekretærer på Aarhus Universitetshospital trak i dag i ens T-shirts med budskabet "Vi er den røde tråd i den hvide verden". - Vi vil fortælle politikerne, at det kan blive rigtig dyrt at spare os væk, lyder det.

lægesekretær Region Midtjylland

Region Midtjylland skal spare 700 millioner kroner. Og en stor del af pengene, skal findes ved besparelser i administrationen, lyder det fra politikerne. Et udsagn, der i dag fik lægesekretærerne på Aarhus Universitetshospital til at trække i ens T-shirts med budskabet ”Vi er den røde tråd i den hvide verden”.

- Det kan godt være, at vi ikke behandler patienterne, men det er vores arbejde, der sikrer, at patienter overhovedet bliver indkaldt. Og det er gennem vores arbejde, at den enkelte afdeling får penge for de behandlinger, som blandt andre læger og sygeplejersker udfører, siger lægesekretær Vibeke Rasmussen.

Derfor har lægesekretærerne valgt at sætte fokus på, hvad ansatte i administrationen betyder. Det gør de under sloganet ”Vi er den røde tråd i den hvide verden”.

- Der er stor fokus på de såkaldte ”varme hænder”, når vi taler om sundhedssystemet. Og derfor bliver det selvfølgelig fristende at pege på os i administrationen, som dem, der kan undværes. Men uden os, er der ingen til at indkalde patienterne eller registrere, hvor mange penge, afdelingen skal have. Derfor er vi lægesekretærer den røde tråd i den hvide verden, siger Katja Bache.

Opbakning fra læger og sygeplejersker

lægesekretær Region Midtjylland

Knap 100 lægesekretærer mødte op i kantinen på Nørrebrogade.

I forbindelse med dagens happening, har lægesekretærerne fået stor opbakning fra både læger og sygeplejersker.

- I nogle afdelinger, er vi tillidsrepræsentanter blevet bedt om at fortælle mere om vores happening. Og mange læger og sygeplejersker har sagt tak til os, fordi vi nu gør opmærksom på, at det kan blive både dyrt og dårligt for patienterne, hvis lægesekretærerne spares væk, fortæller lægesekretær Lone Schmidt.

En af de læger, der bakker op er overlæge Knud Illum Golbækdal.

- Jeg kan kun bakke op om, at de er den røde tråd i den hvide verden. Opgaverne er der jo stadig, selv om man spare lægesekretærerne væk. Den bliver bare flyttet til andre personalegrupper, som læger og sygeplejersker. Og vi skal bruge både halve og hele timer på at lave det arbejde, som lægesekretærerne kan gøre meget hurtigt. Den tid kan kun gå fra patienterne, siger han.

280.000 på to uger

En stor del af lægesekretærernes arbejde er registrere, hvor mange penge afdelingen skal have, for de behandlinger, der gennemføres. I forbindelse med torsdagens happening, har lægesekretærerne noteret registreringsfejl, som de selv har opdaget.

- I 14 dage holdt jeg og en kollega øje med de registreringer, der blev foretaget på udskrevne patienter. I den periode opdagede vi registreringsfejl for 280.000 kroner alene for den gruppe patienter på min afdeling, fortæller Vibeke Rasmussen, der understreger, at det ikke var fejl, der gik ud over patienter, men alene kostede afdelingen penge.

Fejlene kan opstå, hvis læger eller sygeplejersker ikke kender de koder, der skal stå i journalerne, så afdelingen får de penge, den skal have. Og det kan i sidste ende gå ud over patienterne i form af dårligere service. For når en afdeling skal spare, er det ofte personalet, der bliver reduceret.

- Det system, vi har i dag, er så kompliceret, at man skal arbejde med det hele tiden, for at vide, hvilke koder, der skal registreres hvor. Og det kan man ikke forvente, at hverken læger eller sygeplejersker skal kunne. De skal jo også helst være hos patienterne og ikke ved computerskærmen, siger Lone Schmidt.

En af de fejl, lægesekretærerne har registreret, var en læge, der kom til at bytte om på to bogstaver i en kode.

- Det kostede afdelingen knap 70.000 kroner. Og det blev kun rettet, fordi vi som lægesekretærer holder øje med, hvad der bliver registreret. Hvis vi bliver sparet væk, og opgaven i højere grad bliver lagt hos det sundhedsfaglige personale, så er der jo ingen til at rette fejlene, siger Vibeke Rasmussen.

Har advaret politikerne

lægesekretær Region Midtjylland

Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland, var også mødt op til lægesekretærernes happening.

I forbindelse med Region Midtjyllands sparekatalog, sendte lægesekretærerne et høringssvar, hvor de gjorde politikerne opmærksomme på, hvilke konsekvenser yderligere besparelser på lægesekretærerne kan få.

- Det handler ikke kun om penge. Det handler også om at behandle patienterne ordentligt. I vores høringssvar spurgte vi blandt andet om, hvem, der skal tage telefonen, når eksempelvis pårørende ringer, for at høre, hvordan det går med en patient. Vi har ikke fået et svar fra politikerne endnu, men vi har gjort dem opmærksomme på, at deres fokus på besparelser i administrationen kan få store konsekvenser på lang sigt. Og nu fortæller vi dem det igen, siger Lone Schmidt.

Politik

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK

Besøg os her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK