Rita Bundgaard: Tilflytter-arbejdspladser skal have penge med

24. september 2015  |  HK Stat

Når I ønsker nye statslige arbejdspladser flyttet ud i jeres kommuner, så husk, at det koster mange penge at flytte, lyder HK Stats formands påmindelse til byrådspolitikerne i et debatindlæg i dagens udgave af Danske Kommuner.

Statslige styrelser og kontorer kan ligge hvor som helst. I enhver kommune. Hvis regeringen beslutter sig for det. Men kære byrødder og borgmestre i hver en by, som for tiden gør jeres hoser grønne for at få del i de statslige arbejdspladser, regeringen vil sende ud af hovedstaden: Husk at bede regeringen om at sende penge med udflytterne, så de har råd til at starte op et nyt sted. Ellers risikerer I at få nye, men økonomisk usunde arbejdspladser til kommunen.

Problemet er, at det koster penge at flytte. Mange penge. Erfaringer fra Sverige og Norge viser, at det koster mellem en halv og hel million kroner at flytte og genetablere en statslig arbejdsplads. Hvis der ikke følger særlige bevillinger med til de ekstra omkostninger, vil de statslige styrelser selv komme til at betale. Det vil betyde, at de starter deres tid som udflyttere med at skære i medarbejdersstaben og gennemføre andre besparelser. Der er jo ikke andre steder end driften og lønbudgettet at hente pengene fra. Den form for smalhals vil hverken gavne omsætning og beskæftigelse i større provinsbyer eller være nyttig for væksten i landdistrikterne.

Som faglig organisation har vi fokus rettet på vilkårene for vores medlemmer – både dem, der flytter med deres arbejdsplads og dem, der ikke kan eller vil rykke teltpælene op og må ud og lede efter et nyt job. Derfor kræver vi en tryghedsaftale, som sikrer de ansatte rimelige og trygge vilkår, hvis deres arbejdsplads skifter adresse. Da kommunalreformen blev gennemført i 2007 sikrede både lovgivning og politiske aftaler om vilkårene for de mange berørte medarbejdere, at de store omstruktureringer forløb relativt gnidningsløst.

En tryghedsaftale for de statsansatte, hvis job nu er i politisk spil, er ikke noget kommunalt anliggende. Men når og hvis I får tilbudt en styrelse eller en anden statslig arbejdsplads inden for jeres kommunegrænse, så lov mig at vurdere realistisk, om I kan levere institutionspladser, offentlig transport og al den anden kommunale service, der skal være på plads, når en arbejdsplads skal bemandes. Uanset om den er statslig eller privat.

Politik Udflytning

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK