Kommuner i pengenød skeler til Allerød

28. september 2015  |  HK Kommunal  |

Allerød Kommune har gennemført en række tiltag, som med succes har betydet, at kommunen får penge hjem inden sagerne ender med at skulle sendes til inddrivelse hos SKAT. Andre kommuner vil følge trop, mens minister åbner for at sende inddrivelsen retur til kommunerne.

I Allerød Kommune er de ikke så hårdt ramt af det kollapsede EFI-system fra SKAT som mange andre kommuner.

For i Allerød Kommune har de i flere år kørt med en række tiltag, så kommunen selv har forsøgt at få pengene fra borgerne inden de har sendt sagerne videre til SKAT, skriver Berlingske. Det er noget de i Greve Kommune kigger på med stor interesse. Ifølge borgmester Pernille Beckmann (V), så risikerer borgernes gæld at blive forældet, hvis de ikke tager sagen i egen hånd.

- Vi mangler de penge. Vi kigger på de løsninger og muligheder, som andre kommuner finder inspiration i. Og noget af det Allerød gør i øjeblikket kigger vi til. Det er spændende at se, hvad de får ud af det. Og vi overvejer selvfølgelig at gå samme vej, hvis det kan betale sig, siger hun til DR København.

Minister åbner for at sende opgaven retur til kommunerne

Ved et pressemøde har skatteminister Karsten Lauritzen, samtidig med han løftede sløret for Regeringens handlingsplan for SKAT, åbnet for at kommunerne og eksempelvis forsyningsselskaber fremover kan få lov til at inddrive gæld igen.

- Jeg er også åben over for at diskutere med KL og forsyningsselskaberne, om de vil være interesserede i at overtage en del af inddrivelserne igen. Hvis det er et reelt ønske, kræver det en lovændring, fortalte Karsten Lauritzen, da handlingsplanen blev lanceret. Det skriver DK-nyt.

Det fik hurtigt formanden for KL til at mane til ro. Kommunerne vil nemlig ikke for enhver pris overtage opgaven igen, lød det fra Martin Damm i en pressemeddelelse

- Jeg noterer mig, at skatteministeren er åben over for en mulig kommunal rolle i inddrivelsen. Dette kræver dog en grundig drøftelse, som KL naturligvis er indstillet på at tage med ministeren.

Rettelse

I en tidligere udgave af denne artikel kunne brugen af ordet "pantefoged" i overskrift og manchet misforstås. Det er rettet.

Sidst opdateret 02. oktober 2015 kl. 01:20

HR, økonomi, it og stab

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder