Flere torne end roser i finanslovsforslag

29. september 2015  |  HK Stat  |

Grønthøsteren kører desværre videre hen over den statslige administration og regeringen investerer alt for lidt i Skat med sit forslag til Finanslov for 2016, siger HK Stats formand. Til gengæld glæder hun sig over, at finansministeren har sat penge af til at finansiere den forestående udflytning af arbejdspladser.

- Det er på en gang forudsigeligt og utroligt, at regeringen lader grønthøsteren køre videre med 2 procents besparelser på den statslige administration år for år. Nu også på uddannelsesområdet.

Sådan siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat, i en kommentar til det forslag til finanslov for 2016, som finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) netop har fremlagt.

Med forslaget skal statens arbejdspladser barbere 2 procent af sine budgetter næste år – lige som det har været tilfældet gennem adskillige år. Og de vedvarende besparelser sætter sine spor, understreger Rita Bundgaard:

- Der er altså en sammenhæng mellem på den ene side kvalitet og produktivitet og på den anden side de penge, man sætter af til formålet. Og vi har for længst passeret det punkt, hvor statens ansatte kan sætte farten yderligere op.

Som noget nyt ruller den såkaldte grønthøsterbesparelse også ud over uddannelsesområdet og kulturen næste år. Den nyskabelse kunne regeringen godt have sparet sig, mener Rita Bundgaard.

- Al vækst i vores samfund starter med uddannelse. Derfor er det ingen god ide at skære netop her, siger HK Stat-formanden.

Skat-redning er bluff

Hun retter samtidig en skarp kritik mod den plan, regeringen har fremlagt for det skandaleramte Skat.

- Redningsplanen for Skat er desværre et bluffnummer. Umiddelbart er det opmuntrende, at nedskæringsplanen for Skat sættes i bero, som vi i HK så ofte har foreslået. Men der er behov for yderligere og permanente resurser. Langt de fleste af de 400 ekstra årsværk, som skatteministeren taler om, er i virkeligheden blot planlagte nedskæringer, som ikke bliver gennemført.

- Planen for Skat er slet ikke ambitiøs nok. Der skal investeres massivt på området – det er måden at sikre flere penge til finanslovene i 2017, 2018 osv.

Ros til bevilling til udflytning

Der er dog også plads til en lille rose i Rita Bundgaards buket i anledning af finanslovsforslaget. Finansministeren har nemlig i forslaget afsat 400 millioner kroner til at finansiere den forestående flytning af statslige arbejdspladser fra København til provinsen.

- Vi ved ikke endnu, hvor mange arbejdspladser, der bliver tale om at flytte, og hvor langt 400 millioner kroner vil række. Formentlig ikke særlig langt. Men det er positivt, at finansministeren – som jo er de statsansattes øverste arbejdsgiver – har lyttet til vores gentagne påpegning af, at det koster at flytte arbejdspladser, siger Rita Bundgaard.

Hvis der ikke følger særlige bevillinger med til de ekstra omkostninger, vil de statslige styrelser selv komme til at betale. Det vil betyde, at de starter deres tid som udflyttere med at skære i medarbejdersstaben og gennemføre andre besparelser. Der er jo ikke andre steder end driften og lønbudgettet at hente pengene fra, siger Rita Bundgaard.

Erfaringer fra Sverige og Norge viser, at det kan koste mellem ½ og 1 million kroner at flytte og genetablere en statslig arbejdsplads.

Også en ekstra bevilling til politiet hilser Rita Bundgaard velkommen. Og alle pengene behøver ikke gå til flere politifolk, mener hun.

- Jeg imødeser med spænding, hvordan tankerne fra regeringsgrundlaget og i finanslovsforslaget om at frigøre politiressourcer bliver ført ud i livet. Det kan fx ske ved at lade HK’ere varetage de administrative funktioner, mens politifolkene løser de politifaglige opgaver.

Politik