Flertal for udflytning – men kun få vil rejse med

29. september 2015  |  HK Stat  |

biler smog

56 procent af deltagerne i undersøgelsen svarer, at de ikke vil flytte med, hvis deres arbejdsplads flytter, så de får mere end 2 timers transporttid til arbejde. 13 procent vil flytte med, og resten vil pendle. Illustration: Llustra.

Når regeringen gennemfører sin store plan om at flytte statsjob fra København til provinsen, bliver det næppe HK’ere, der kommer til fylde de fleste flyttevogne. Kun 13 procent af HK Stats medlemmer er parate til at rykke med. Det viser en undersøgelse, HK Statbladets redaktion har foretaget.

Et flertal på 53 procent synes, det er en god idé at flytte statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet, mens 42 procent synes, det er en dårlig idé. Jo længere væk, medlemmerne bor fra København, des mere positive er de over for udflytning. Mens hver 5. med bopæl i Region Hovedstaden siger ’god idé’ om udflytning, går flere end 9 ud af 10 nordjyder ind for tanken.

Modstanderne af udflytning nævner først og fremmest menneskelige omkostninger som fx arbejdsløshed, tab af kontakt til familie og netværk og usikker økonomi som årsager til deres skepsis. Mange peger på, at kompetencer, viden, kvalitet og produktivitet vil gå tabt ved flytning. Og adskillige skriver, at det er dyrt at flytte arbejdspladser. En række deltagere kalder udflytning meningsløst, fordi det blot vil flytte problemerne, fx manglen på jobs. Nogle foreslår at placere nye arbejdspladser i provinsen og lade de gamle blive, hvor de er.

Mange af dem, der siger ja, tilføjer, at det skal give mening og ske velovervejet og langsomt. Argumenterne blandt de positive og dem, der svarer ’ved ikke’, er blandt andre, at der er brug for arbejdspladser i provinsen, at der vil blive mindre trængsel i hovedstadsområdet og kortere afstand til arbejde – og dermed mere livskvalitet – for pendlere fra Sjælland og øerne. Nogle skriver, at det er rimeligt at flytte arbejdspladser fra øst til vest – fordi mange tidligere er flyttet den anden vej.

De færreste vil flytte med

På spørgsmålet: ’Hvordan ville du forholde dig, hvis din arbejdsplads skulle flyttes, så du fik mere end 2 timers transporttid fra hjem til arbejde?’ svarer 56 procent, at de ikke ville flytte med – og dermed lade sig opsige. Kun 13 procent ville flytte med. Resten ville pendle. Blandt hovedstadens HK’ere svarer 67 procent, at de ikke vil flytte med – og dermed vil blive sagt op.

Det er først og fremmest venner og familie – netværket – der vil afholde det store flertal på 87 procent af stats-HK’erne fra at flytte langt med arbejdspladsen. Børnenes skole og partnerens job vejer også tungt i afgørelsen. Mange af dem, der svarer ’andet’, skriver, at flere af de nævnte faktorer er afgørende.

Glæde ved jobbet, arbejdspladsen og kollegerne er det væsentligste motiv for de 13 procent af HK Stats medlemmer, som siger, de vil flytte med arbejdspladsen. Også hensynet til familiens økonomi og frygt for at blive arbejdsløs spiller ind for mange.

Skal fagforeningen blande sig politisk?

HK Stat skal klart blande sig i den politiske diskussion om placering af de statslige arbejdspladser. Det mener flere end 2 ud af 3 medlemmer. Størst er forventningen til en politisk indsats blandt medlemmer i Region Hovedstaden, men også i resten af landet ønsker halvdelen eller flere af de statsansatte HK’ere, at HK Stat blander sig politisk.

Blandt alle, der synes, udflytning er en dårlig idé, ønsker 91 procent, at fagforeningen blander sig politisk. Blandt alle tilhængere går 48 procent ind for, at HK Stat blander sig i den politiske diskussion.

Den vigtigste opgave for HK Stat er ifølge medlemmerne at forhindre, at medlemmer mister jobbet – eller i det mindste sikre, at de får gode vilkår for fratræden, hvis deres arbejdsplads flytter. Hver 7. vil gerne have fagforeningen til at slås for at bevare arbejdspladserne, hvor de er.

Sjællændere pendler længst

Langt de fleste medlemmer af HK Stat (83 procent) har i dag under en times transport til arbejde, og kun knap 4 procent tilbringer mellem 1½ og 2 timer på vej til arbejde. Godt en procent bruger over 4 timer dagligt på transport til og fra arbejdspladsen. Medlemmer bosat på Sjælland og øerne (uden for hovedstadsområdet) bruger mere tid på at komme på arbejde end medlemmer i resten af landet.

Et hedt emne blandt statsansatte

HK Statbladets redaktion gennemførte 13.-26. august en spørgeundersøgelse om holdninger til udflytning blandt godt 22.000 modtagere af HK Stats nyhedsbrev. 1.777 deltog i undersøgelsen. Deltagerne fordeler sig nogenlunde, som HK Stats medlemmer fordeler sig på de 5 regioner i Danmark. Flere end 600 uddybede deres svar med personlige kommentarer. Redaktionen takker de mange, der har givet deres mening til kende og været med til at tegne et ganske præcist billede af holdningerne i HK Stats medlemskreds.

Citater fra undersøgelsen

• Jeg sidder i Vejdirektoratet og tror ikke, DF er klar over, at ud af 850 ansatte er vi kun 200 i København – resten er spredt i hele landet.
  • Der er behov for HK-arbejdspladser over hele Danmark. Der er handelsskoler over hele Danmark og dermed mulighed for at få en uddannelse i nærområdet, men ikke tilstrækkelig mulighed for at få en læreplads og senere fastansættelse her.
  • Det er for dyrt, både menneskeligt og økonomisk, at så mange mennesker hver dag skal spilde deres tid med at pendle til hovedstaden.
  • Jeg tror ikke på, at det hjælper på de små byer, hvor der mangler indbyggere. Det er jo ikke der, arbejdspladserne bliver flyttet hen.
  • Jeg er ansat i forsvaret og kan se konsekvensen af at flytte arbejdspladserne. Nemlig at dygtige og kompetente medarbejdere siger op. Vi mister langt mere, end vi vinder.
  • Det hører ingen steder hjemme, at ministerier for landbrug og fiskeri, Naturstyrelsen etc. ligger i København, hvor der så godt som intet landbrug, fiskeri eller natur er.
  • Som berørt medarbejder i en styrelse synes jeg bestemt, det er en yderst dårlig idé. Politikerne tænker kun på stemmer, hverken på økonomien i handlingerne eller medarbejderne og deres familier. De flytter blot problemet fra land til by.
  • Vi skal have folk og liv tilbage i udkantsdanmark – og køkørsel og smogrisiko væk fra hovedstaden.