Ingen bliver fyret ved nordvestjysk kommunefusion

29. september 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Hvis borgerne i Holstebro og Struer siger ja til en sammenlægning, skal ingen af de nuværende ansatte frygte at blive afskediget. Det fremgår af en aftale mellem politikerne i de to kommuners byråd.

Antallet af kommuner i Danmark bliver reduceret til 97, hvis en folkeafstemning i Holstebro og Struer 3. december fører til en fusion af de to kommuner. Den nye kommune tager navn efter den største, Holstebro, og ingen ansatte vil blive fyret i forbindelse med sammenlægningen, hedder det i et nyt aftalegrundlag, der er lavet i et samarbejde mellem gruppeformændene i de to byråd.

”Tilpasning som følge af kommunesammenlægningen vil ikke ske gennem afskedigelser. Eventuelle tilpasninger og rationaler på personale vil alene ske ved naturlig afgang eller eventuelt omplacering til anden stilling,” står der i aftalen.

Politikerne lægger dog op til, at alle medarbejdere må være indstillede på ændringer i opgaver og arbejdssted, og man forventer en rationaliseringsgevinst på cirka 30 millioner kroner, blandt andet fordi antallet af byrådsmedlemmer reduceres fra 48 i de to nuværende kommuner til 31 i den nye Holstebro Kommune.

Stabil befolkningsudvikling frem til 2040

Struer og Holstebro samarbejder allerede i forvejen på 50 specifikke områder og har ifølge politikerne brug for hinanden for ”at sikre udvikling i hele det nordvestjyske område og gå fremtiden i møde med endnu større faglig, økonomisk og regional gennemslagskraft”. De mener også, at en større og mere synlig kommune vil få mere indflydelse og være bedre rustet i forbindelse med for eksempel erhvervsudvikling, bosætning, uddannelse, planlægning, miljøansvar og sundhedsopgaver.

Holstebro med 57.680 indbyggere er ledet af den socialdemokratiske borgmester H.C. Østerby. Her har rød blok 15 ud af 27 pladser i byrådet. I Struer, hvor blå blok har 12 ud af 21 mandater, hænger borgmesterkæden på Venstre-manden Mads Jakobsen. 1. juli 2015 var der 21.422 indbyggere i Struer.

Den samlede befolkningsudvikling i de to kommuner har været svagt faldende i de seneste år, men forventes at stabilisere sig omkring i alt 79.000 indbyggere i de kommende 25 år. Hvis fusionsplaner bliver virkelighed, vil Holstebro Kommune blive den 16. største kommune i Danmark.

Se hele aftalegrundlaget (pdf).

Politik