HK.dk logo

Københavns Kommune vil være bedre til at behandle byggesager

29. september 2015  |  HK Kommunal  |  Fie Jessien Klarlund

Dialogen med virksomheder og borgere skal forbedres, og alle medarbejdere skal lære om servicekultur. Det er nogle af ingredienserne i en indsats, der skal give byggesagsbehandlingen i Københavns Kommune et løft.

En undersøgelse, som Københavns Kommune offentliggjorde for nylig, viste, at alt for mange borgere og virksomheder var utilfredse med kommunens byggesagsbehandling. 42 procent af de borgere og virksomheder, som i første halvår af 2015 havde haft en byggesag til behandling i kommunen, var således ikke tilfredse med behandlingen. Derfor har Teknik- og miljøudvalget i Københavns Kommune nu godkendt flere initiativer, som skal øge tilfredsheden, skriver byggeriets dagblad, Licitationen.

Allerede fra 1. oktober ser et dialogteam således dagens lys. Det er et team, som skal fungere som indgang for kunder med en byggeansøgning.

- Vi er ved at organisere det, og man kan også fortsat komme ind via kundecentret. Oprettelsen af dialogteamet er udtryk for, at vi mener det alvorligt med at komme i tættere kontakt med kunderne. Der skal allerede i den første henvendelse sikres en god dialog om såvel ansøgningsprocessen og om den konkrete sag. Kunderne skulle gerne kunne mærke mulighed for bedre dialog og løbende afklaring, siger Anne-Sofie Degn, der er serviceområdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen, til Licitationen.

Alle på skolebænken

Desuden skal alle medarbejdere på byggesagsområdet hen over de kommende to måneder gennemgå en kort servicekulturuddannelse.

- Vi skal markere for os selv og medarbejderne, hvordan vi tænker kunderne ind i sagsbehandlingen. Vi er en myndighed, men vi kan godt udvikle måden at være myndighed på. Man kan ikke lave om på, at der må siges nej til en række ansøgninger, men når det er tilfældet, skal vi være bedre til at forklare kunden hvorfor og ikke mindst hjælpe ham videre til andre muligheder”, siger Anne-Sofie Degn til Licitationen.

Initiativerne er samlet i Teknik- og Miljøforvaltningens ”Indsatsplan 2015-2016”, og her fremgår det også, at der skal sættes gang i en langsigtet kulturudvikling med fokus på serviceforståelse, at kundeforståelsen skal øges gennem oplæring i erhvervslivets og rådgivernes arbejdsprocesser, at processen for byggesagsbehandling skal fastlægges efter kundens behov og endelig, at der eventuelt skal oprettes et særligt kundepanel.


Teknik, klima og miljø

Mød kolleger i vores faglige netværk

Find et netværk

Mød kolleger i vores faglige netværk


Find et netværk

Registrer dit arbejdsområde og din mail


Det tager to minutter

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk