Borger truer jobcenteransat på livet

30. september 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

I Frederikssund Kommune er HK Kommunals repræsentant på stedet udmærket tilfreds med det beredskab, der blev sat i værk, efter at en medarbejder på kommunens jobcenter blev truet med at få halsen skåret over.

Endnu engang har en offentlig ansat været udsat for grove trusler. Og endnu engang er det en medarbejder på et af landets kommunale jobcentre, der har måttet holde for. Denne gang på jobcentret i nordsjællandske Frederikssund. Her blev en kvindelig ansat udsat for en særdeles ubehagelig oplevelse, da hun holdt møde med en 33-årig mand.

Den 33-årige blev øjensynligt så vred, at han truede jobcentermedarbejderen verbalt med ordene, ’jeg skærer halsen over på dig’. Politiet blev tilkaldt og bortviste kort efter manden, der samtidig blev sigtet for trusler. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Gennemprøvede procedurer

Jobcentrets ledelse og Frederikssund Kommune har ifølge Fællestillidsrepræsentant for HK’erne og næstformand i Hovedudvalget, Lone-Lykke Mølhave, tacklet begivenheden tilfredsstillende.

- Kollegerne på jobcentret er selvfølgelig rystede over episoden, men det er desværre ikke første gang, vi har været udsat for trusler. Derfor har vi et gennemprøvet beredskab med gode procedurer og retningslinjer for, hvem der gør hvad i en sådan situation, fortæller Lone-Lykke Mølhave, der selv er ansat på Jobcenter Frederikssund.

Plancher og ambulancekort

Beredskabet består blandt andet i, at der over hele Jobcenteret hænger plancher, der signalerer, hvor og til hvem medarbejderne skal henvende sig i en akut situation.

- Det betyder, at de rigtige personer i form af ledere, arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant bliver tilkaldt for at skabe et overblik over situationen, så de kan vurdere hvem og hvor mange, der har brug for professionel krisehjælp, siger Lone-Lykke Mølhave og fortsætter:

-Derudover vi oprettet et ’Ambulancekort’, der fortæller, hvilke kollegaer kaldet omsorgspersoner, der kan bistå de berørte medarbejdere i situationen. Og hvis de berørte medarbejdere har børn, der skal afhentes på institutioner, er der pårørende, der kan kontaktes. Alt i alt et rigtig godt værktøj, der bliver brugt aktivt, fastslår HK Kommunals fællestillidsrepræsentant.

Kollegahjælp

Lone-Lykke Mølhave beretter videre, at alle medarbejdere i afdelingen får debriefing både på dagen og i dagene efter en hændelse, og at ingen berørte medarbejdere bliver sendt hjem, uden at det er sikret, at de har nogen at komme hjem til. Og psykologhjælp kan til enhver tid rekvireres.

- Vi drøfter også løbende i vores lokale MED-udvalg og på afdelingsmøder, hvordan vi kan hjælpe hinanden med borgere, der på den ene eller anden måde føles som en udfordring for den enkelte medarbejder. Det kan ske ved, at vi er to til samtalen, at vi forbereder os gennem sparring med en kollega, eller at vi orienterer vores nærmeste kollegaer om, at man nu går i samtale, siger Lotte-Lykke Mølhave.

Nultolerance

Alle Jobcenter Frederikssunds medarbejdere har været på kursus i at håndtere ’den svære samtale’. Og det forventes, at den enkelte medarbejder siger højt, hvis vedkommende har svært ved gennemføre en samtale, har haft en samtale, der ikke gik godt, eller syntes man har brug for at blive klædt bedre på til at håndtere samtaler.

- Vi har 100% 0-tolerance. Vores medarbejdere er her for at passe deres arbejde, og derfor betragter vi enhver oplevelse af vold og trusler som en arbejdsulykke, slutter fællestillidsrepræsentanten.

Fagforeningen investerer

HK Kommunal har gennem de seneste år kraftigt intensiveret samarbejdet og dialogen med de enkelte kommuner om at få højnet sikkerheden for de ansatte. Det er sket blandt andet via udarbejdelse af beredskabsplaner, vejledninger om fysisk indretning og medarbejderuddannelse i kommunikation og konflikthåndtering.

Få et overblik over nogle af de seneste års volds- og trusselsepisoder mod HK’ere og andre ansatte i kommuner og regioner.

Social og beskæftigelse Vold og trusler Arbejdsskade

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK