3.900 job til provinsen

01. oktober 2015  |  HK Stat  |

Flere end hver 10. statslige arbejdsplads i hovedstaden flytter ud af i løbet af de kommende 2 år. Regeringen vil med planen ’Bedre Balance’ gennemføre den største udflytning nogensinde, siger statsminister Lars Løkke Rasmussen. HK Stat-formand er chokeret over omfanget.

Opdatering: Vi har oprindeligt skrevet, at der var tale om udflytning af 3900 fuldtidsstillinger. Det drejer sig i virkeligheden om 3900 jobs.

1.205 nye statslige arbejdspladser i Region Sjælland, 976 arbejdspladser i Region Syddanmark, 659 i Midtjylland og 500 i Nordjylland. Sådan ser regnskabet ud, når regeringens plan Bedre Balance er gennemført om godt 2 år. Samtidig bliver 559 statslige jobs privatiseret. Det drejer sig om forskellige sagsbehandlingsopgaver, som flyttes til Udbetaling Danmark. De mange job flytter fra hovedstadsområdet til 38 byer i provinsen inden udgangen af 2017.

- Det er chokerende mange, sagde Rita Bundgaard, formand for HK Stat, efter at hele 4 ministre med statsministeren i spidsen havde præsenteret planen, der vil vende op og ned på tusindvis af statsansattes tilværelse. Præcis hvor mange af dem, der er er HK’ere, har HK Stats sekretariat endnu ikke overblik over, men formanden har en fornemmelse af, at flytteplanerne er ‘HK-tunge’, siger hun. Formentlig er næsten halvdelen af de berørte medarbejdere HK’ere.

Enheder skal opsplittes

Det bekymrer Rita Bundgaard, at de fleste af udflytningerne – 2.064 stillinger ud af de 3.900 – sker ved at flytte dele af arbejdspladser ud til nogle af de i alt 38 byer, som med planen får nye arbejdspladser.

- Man splitter velfungerende enheder op i atomer for at få statslige arbejdspladser ud til flest mulige byer. Den fremgangsmåde er ikke optimal for arbejdsmiljø og faglige fællesskaber.

Opfordrer til ordentlig behandling

Rita Bundgaard glæder sig over, at finansminister Claus Hjort har sat penge af til de mange udflytninger. Om de 400 millioner kroner er nok, er dog tvivlsomt, lyder hendes vurdering.

- Men jeg noterer mig, at finansministeren har lovet at tage hånd om både dem, der flytter med deres arbejdsplads, og dem, der ikke gør det. HK Stat har jo gennem længere tid krævet en tryghedsaftale for dem, der bliver berørt af udflytning. Vi har foreslået både nogle centrale elementer og nogle decentrale. Nu ser det ud som om, at alle medarbejdernes særlige vilkår i forbindelse med flytningerne skal aftales ude på de enkelte arbejdspladser. Jeg håber, at den fremgangsmåde betyder, at alle får en ordentlig behandling, sådan som finansmisteren lovede på pressemødet, siger HK Stat-formanden.

Helt frem til regeringen offentliggjorde sin omfattende plan, har HK Stat presset på over for politikere og i medier for at få en tryghedsaftale. Aftalen skulle sikre ordentlige vilkår for både dem, der flytter med deres arbejdsplads og dem, der ikke kan rykke teltpælene op og familien med. Senest forsvarede formand Rita Bundgaard torsdag morgen kravet i flere udsendelser i DR.

Indslag i DR2 Morgen: Udflytning af statslige arbejdspladser bliver annonceret

Hør indslag i DR P1 Morgen: Udflytning af statslige arbejdspladser

Læs også på dr.dk:

Statslig udflytning: Næstved og Sønderborg er de store vindere

HK kræver tryghedsaftale når regeringen flytter styrelserne

Læs på MetroXpress:

Statsansatte frygter massive udflytninger til provinsen

Læs på bt.dk:

Ansatte gider ikke flytte med de statslige arbejdspladser: Politikerne tænker ikke på vores familier

Læs mere om den store flytteplan og reaktionerne på den - på avisen.dk:

Vred tillidsmand: statslige job sendes til Indien og København

Vrede tillidsfolk: Løkke flytter rundt på folk som var de skakbrikker

20 hele institutioner med i alt 1835 arbejdspladser bliver flyttet, og yderligere 2064 arbejdspladser fordelt på dele af en lang række institutioner.

tabel

Kilde: Bedre Balance