Regeringens udflytningsplaner er nu offentliggjort

01. oktober 2015  |  Trafik og Jernbane  |

Regeringen har nu officielt fremlagt sin plan, ”Bedre balance”, hvor 3900 medarbejdere skal udflyttes. På pressemødet i dag betonede man, at det skal være en ”ordentlig” proces, der tager hensyn til såvel de der flytter med, som de der ikke flytter med. Samt at udflytningen skal være tilendebragt med udgangen af 2017. Endvidere skal der være et højt informationsniveau omkring processen og det videre arbejde skal forestås i de enkelte styrelser. Endeligt er der foreløbigt afsat 400 mio. kr. til udflytningen.

Færdselsstyrelsen og dele af Banedanmark udflyttes

På HK Trafik & Jernbane område betyder det at dele af Trafikstyrelsen, nemlig Færdselsstyrelsen, flyttes så langt som til Ribe, og Virksomhedskontrollen til Viborg. Det vil berøre op mod 25 medlemmer af HK Trafik & Jernbane. Udflytningen er over en afstand på ca. 300 km. – dvs. lidt over 3 t. transport i tog og bil hver vej, hvis man vil pendle. Ingen tvivl om at alle berørte medarbejdere er chokerede over denne udmelding.

Udflytningen af et antal arbejdspladser fra Banedanmark blev ikke nævnt på pressemødet, men efterfølgende har vi erfaret, at der skal oprettes et nyt Center for vedligeholdelse i Ringsted. Her skal alle i Teknisk Drift i Vasbygade, København, flytte sammen med alle de kollegaer i Produktion i Vasbygade, der sidder i stabsfunktioner. Endvidere skal der ske en forskydning i antallet af jobs i Anlæg & Fornyelse fra København til Fredericia.. Endelig skal 30 administrative arbejdspladser flyttes fra København til Ringsted og Fredericia. Det er virksomhedsledelsens forventning at det kan ske ved frivillighed og naturlig afgang

Vi vil arbejde for at få det bedste ud af situationen

- Vi har hele vejen igennem været meget betænkelige overfor disse udflytningsplaner, og for Trafikstyrelsens vedkommende er det helt uforståeligt. Men samtidig er vi nødt til at være så realistiske, at det nu drejer sig om at få det bedste ud af situationen for det enkelte medlem, siger Andreas Hasle, formand, HK Trafik & Jernbane.

- Vi har selvfølgelig forberedt denne situation og det betyder, at vi her og nu mødes med de lokalt valgte tillidsrepræsentanter, og vi forventer, at der nu starter en intensiv dialog og forhandling med virksomheden om de fremtidige rammer og muligheder for de berørte medarbejdere, siger Andreas Hasle.

- I den forbindelse vil vi sikre, at vores tillidsrepræsentanter møder frem med forslag, som kan skabe det bedst mulige grundlag for, at der tages de nødvendige hensyn til den enkelte i situationen. Og her skal vi trække på de faglige krav som fællesskabet i HK Stat har formuleret over for Finansministeriet, hvor en forhandlet tryghedsaftale står centralt, fortsætter Andreas.

Hvad skal der ske nu

- I den kommende uge vil vi invitere alle berørte medlemmer til fyraftensmøder lokalt. På disse møder vil vi i første omgang informere om de rettigheder og pligter, der følger af situationen- og nok så vigtigt, tydeliggøre de valgmuligheder, den enkelte skal forholde sig til i løbet af nogen tid, siger Andreas.

- Det er samtidig meget vigtigt for os at kende medlemmernes ønsker og behov i situationen, så vi kan yde den relevante støtte. Og så er der brug for, at vi i fællesskab slås for, at regningen for denne beslutning betales de rigtige steder og ikke væltes over på vores medlemmer, slutter Andreas Hasle.

Situationen, og mulighederne for den enkelte, vil i nogen grad afhænge af, hvilken ansættelsesform man har. HK Stat har udarbejdet en guide om dette, mest for de overenskomstansatte og funktionærer, men også med links til relevante regelsæt for tjenestemænd.

HK Trafik & Jernbane har desuden udarbejdet en supplerende oversigt over de væsentligste begreber for tjenestemænd. Begreberne beskriver i kort form rettigheder og pligter. Begreberne suppleres senere af nærmere beskrivelser af de valg tjenestemanden kan træffe og konsekvenserne af dem.

Forandringer i arbejdslivet

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK