HK Stat Østjylland hilser 271 statslige arbejdspladser velkommen

02. oktober 2015  |  Østjylland  |

- Vi vil tage godt imod alle de kollegaer, der vælger at følge med til Østjylland, lyder det fra formand i HK Stat Østjylland, Bent Klim Johansen.

Med regeringens plan ”Bedre Balance”, skal 271 job i staten flyttes fra hovedstadsområdet til Østjylland. En plan, der naturligt har chokeret de kolleger, der nu skal vælge mellem at flytte med jobbet eller ledighed.

Men trods de mange frustrationer, som planen i disse dage giver mange familier, hilser HK Stat Østjylland alle 271 job velkommen.

Af de 271 arbejdspladser, kommer de 201 til Aarhus fordelt på: Styrelsen for Patientsikkerhed (100), Dansk Institut for Internationale Studier (88) og GEUS (13). Bygningsstyrelsen flytter 32 arbejdspladser til Skanderborg, 25 medarbejdere fra Skatteankestyrelsen skal til Silkeborg mens 13 medarbejdere får mulighed for at flytte med Jagt- og Skovbrugsmuseet til Gammel Estrup. Desuden skal et endnu ukendt antal medarbejdere til SKAT Inddrivelsen i Grenaa.

HK Stat Østjylland er klar til at hjælpe

- Selv om vi på nuværende tidspunkt ikke kender antallet, så er vi klar til at tage godt imod de HK-kolleger fra hovedstaden, der vælger at flytte med deres opgaver til Østjylland. Men, vi er også godt klar over, at mange af medarbejderne, med rette, er både bekymrede og frustrerede over at skulle flytte arbejdsplads fra København til provinsen, siger Bent Klim Johansen

Derfor er HK Stat Østjylland klar til at hjælpe og understøtte medarbejderne med blandt andet råd og vejledning.

- Vi kan stadig huske, hvordan det var, da staten i mange år løbende flyttede arbejdspladser den anden vej fra provinsen til hovedstaden eller da medarbejdere i f.eks. Forsvaret og SKAT blev flyttet fra den ene ende af landet til den anden. Derfor ved vi også, hvad vores kollegaer i hovedstaden har brug for, hvis de vælger at flytte med til provinsen, siger Bent Klim Johansen.

HK Stat Østjylland vil nu arbejde for et styrket samarbejde mellem de faglige organisationer, medarbejderne, de statslige arbejdsgivere, og de kommuner, der modtager de mange arbejdspladser fra hovedstaden, om at få de nye statslige kolleger og arbejdspladser godt i vej.

Samtidig vil HK Stat stille krav om en tryghedsgaranti for de statslige medarbejdere, der flyttes. Aftalen skal gælde alle medarbejdere, hvad enten de flyttes eller ej. Tryghedsaftalen skal gælde bl.a. hjælp til efter- eller videreuddannelse, hjælp til at finde nyt job og en prøveperiode for ansatte, der vælger at flytte med arbejdsopgaverne, samt en jobbank.

For yderligere oplysninger kontakt Bent Klim Johansen, formand HK Stat Østjylland, på telefon 24 34 32 20.

Politik Ansættelse Stat

HK ØSTJYLLAND